Har sökt och kollar men hittar inte just de jag undrar...

Jag har en altan som är inglasad, oisolerad med reglar och ett plåttak.
Vad är godkänd material att använda?, Eller vad bör användas?

* Kabel i vägg, infälld ? FK med slang?, VP rör?, EKKJ?
* Dimmer, strömbrytare?
* Spotlights, Downlighs, Vilken IP?
* Vägguttag, Infälld eller utanpåliggande?

Är detta en gråzon när de gäller el eller är de utan diskussion IP klass för utomhusbruk eller
är de från fall till fall där den behörige elektriker bedömmer som "säkert" att ha IP klass för innomhus?

Edit: Felstavning
 
Redigerat:
En inglasad altan ränknar jag som torrt utrymme och där gäller samma som i övriga torra utrymmen dvs. som i vanliga bostadsrum. Men om man tänker ha glaspartierna öppna och bara undantagsvis stänger kan det bli en annan sak, det är som alltid rummet och dess användning som styr vilket mtr. och vilket utförande som ska gälla
 
Men även om alla fönster är stängda så kommer de bli kallt på vår, höst, vinter i rummet då jag inte tänkt att värma upp de förutom när man sitter där såklart.. Räknas de fortfarande som torrt då? Någe väta, regn och så finns inte inne på altan och de kommer ju inget där heller för de regnar inte in..

Funkar de med FK kabel i slang innanför panelen och vanliga kopplingsdosor, apparatdosor osv ??

Angående dimmer.. Jag hade för avsikt att ha 16 st 35 w halogen lampor i taket.. Måste man ha dimmer som fixar 560 w då? Tips på bra infälld och utanpåliggande dimmer med eller utan en extra brytare till annat..
 
lyfter denna ihopp om lite mer svar...
 
Dimmers finns ju i alla div sorter, men en vanlig dimmer som klarar runt 600w hade varit bra för dig med alla dom spottsen.
Om du kan räkna det som torrt utrymme så är de inge probs att lägga slang, rör FK och sätta vanliga inf strömbrytare, vuttag m.m Vet faktiskt inte om kylan kommer att spela några spratt, möjligt fukt, kondens eller så men tror inte de ska va nå problem.
 
precis min tanke de där med fukt och kondens....
 
Normalt kommer det väl att vara varmare på altanen än utanför och därmed torrare, förutsatt att du inte släpper ut din fuktiga inomhusluft på altanen
 
Jag skulle behandla en inglasad altan som om det vore utomhus under tak, dvs installera materiel klassat IPX1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.