Tjena. Ska gjuta fast plintat till staket. Har en tombola som jag tänkte blanda med.

Alla guider på nätet skriver att man ska blanda sand, makadam, cement och vatten.

Ibland står det grus istället för makadam.

Vilket grus eller makadam ska man använda?
Vad för sorts sand?

Har även läst att vissa hämtställen säljer färdigblandad grus och sand där man bara tillför vatten och cement.
Är det det som kallas gjutgrus?
Eller vad är gjutgrus?
Skärmbild av en prislista för byggmaterial såsom mur- och gjutsand från Mullsjö Åkeri AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjutgrus brukar vara ett annat namn för sanden. Grus i storleken 0-8 mm.
 
Gjutgrus i detta fall handlar troligen om att den är tvättad. Antagligen har man inte brytt sig om benämningen speciellt mycket.

"Sanden", som det felaktigt brukar kallas, åsyftar finmaterialet som ska smörja upp och är inte mer än max ett par mm. Detta är ingenting i närheten av grus.
 
Nja, gjutgrus som jag känner till det är inte tvättad. Däremot skall det bestå av icke-krossat grus i dimensionen 0-8 mm. Hummus, dvs jord, får inte förekomma. Gruset är bara siktat fram och kommer från naturgrus ibland hämtat ur rullstensåsar.
Naturgrus är en bristvara idag då det är väldigt svårt att få lov att öppna nya grustäkter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, tyvärr så fattar jag ju trögt.
Jag skall alltså använda gjutgrus0.8 som sand och blanda med makadam16-32?
 
Det beror lite på dimensionerna på plintarna. Enbart gjutgrus 0-8 funkar om det är hyfsat normala plintar.
 
-RB- -RB- skrev:
Det beror lite på dimensionerna på plintarna. Enbart gjutgrus 0-8 funkar om det är hyfsat normala plintar.
Borrar hål 15cm i diameter och typ 70cm djupt. Är ju tyvärr en stenmur där jag vill ha staketet.
Handritad skiss av hålgrävning för staket i stenmur med armering och markering för grus och cement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har gjort hålet brevid och en kanal fram till dit jag vill ha staketet, och lagt i armering. Hoppas det ska funka med tjälen å de.
 
Gjutgrus 0-8 och mak 8-16 blir bra.

jag brukar ha svårt att hitta gjutgrus och det brukar sluta med rörgravsgrus istället, eller stenmjöl 0-8.

felet med dessa är att siktkurvan är fel, dvs det är fel fördelning av stora och små stenar. Dessutom tror jag rörgravsgrus kan innehålla lite humus/jord vilket inte heller är bra. Men, till hemmagjutningar funkar det utmärkt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kloka råd ovan men ska jag vara ärlig så gjuter jag trädgårdsplintar med 0-18 mm kross, s k väggrus som jag ändå har en hög av hemma. Helt fel siktkurva för optimal hållfasthet på betongen men för en trädgårdsplint spelar det ingen roll. Jag kompenserar (enligt den lokala muraren instruktioner) med mer cement i receptet. Jag tar 4 skyfflar kross och en skyffel cement. Sen så lite vatten som möjligt och kör 5 min i tombolan. Håller väldigt bra.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Tackar så mycket för alla svar.

Kommer denna lösning fungera med tjälen?
Handritad skiss av en grundläggning med armeringsjärn, stenar, och cement nära en trädgårdsmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våran trädgård är ju mycket högre än grannens så är en stenmur som håller upp trädgården.

Vill ju ha staketet så långt ut som möjligt så borrar ett djupare hål brevid där stolpen står och gör sedan en kanal fram och petar i armering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.