Fick ett oroväckande popupfönster på datorn. Dyker upp var 20:e min i ca 5 - 30 sek. Ska få en ny version GRATIS!!! säger den. Då anar man ugglor i mossen. Körde Super antispyware och Panda antivirus utan resultat. Gjorde en systemåterställning utan resultat. Den poppar upp i aktivitetshanteraren som "frmPsToastMain". Den har även dykt upp med namnet "frmPsShowAnim".Nu har den plötsligt slutat poppa upp.

Då kan man undra om det bara var ett vanligt program som sökte uppdateringar. Tycker nämligen jag känner igen den blå iconen.

Nån som känner igen popupfönstret?
 
  • frmPsToastMain1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du provat o rensa med Ad-Aware ???
 
Nimajneb skrev:
Har du provat o rensa med Ad-Aware ???
Nä, ska det vara nån skillnad mot Superantispyware?
 
om SAS hittar 95% o AA 95% så är det inte desamma 5% som missas. Mao kör då båda så kan du nog få träff på 99% istället.
 
Nimajneb skrev:
om SAS hittar 95% o AA 95% så är det inte desamma 5% som missas. Mao kör då båda så kan du nog få träff på 99% istället.
Håller på och installerar den nu.:)
 
Ingen garanti, men jag har hört att många kör med båda..inte bara jag....
 
Luktar som skräp ja.
 
Nu har Ad-Aware scannat inatt. Jo, den hittade lite trojaner och annat skit. Om nu dessa har med detta att göra får väl framtiden utvisa.
 
frmPsToastMain kommer från Panda Antivirus. Korkat att inte förklara var nedladdningen kommer ifrån.
 
Ja se där. Som du säger är det korkat att inte tala om att det är en ny version av panda och en länk till deras hemsida.
 
Namnet frmPsToastMain har antagligen fått sitt namn av den programmerare som kodat scriptet. Är sannolikt inte avsett att exponeras mot användarna.

frm är förkortning för Form, betyder formulär på svenska vilket är det gränssnitt som syns på skärmen. Ps betyder sannolikt Post Script dvs den kod som körs efter att ett annat script körs. Toast är ett "sätt/miljö" att skriva program. Main är den centrala delen i programmet/formuläret/scriptet, dvs den centrala funktionen.

... nått sånt, kanske...
 
Om du söker efter frmPsToastMain i registret så borde det värdet ligga i samma sökväg som resten av panda antivirus.
 
Andy78 skrev:
Om du söker efter frmPsToastMain i registret så borde det värdet ligga i samma sökväg som resten av panda antivirus.
Gjorde som du sa, men nått frmPsToastMain finns inte i Panda Antivirus. Däremot finns det i Paint, antagligen för att jag redigerade bilden där ock döpte den till frmPsToastMain. Den finns också i Adobe under Photoshop. Möjligt att jag även använde det programmet för redigeringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.