Hej alla forumvänner

Jag ska ersätta en strömbrytare (se bild) med en dimmer (se bild). Problemet är att jag inte får en trappkopplad lampa att lysa. Dimmern fungerar fint för avsedd talbelysning.

Jag har kopplat de två svarta trådarna på dimmern i varsitt uttag märkta med pil. På dimmerns andra hål märkt med pil och sträck har jag kopplat brun tråd som går till aktuell lampa som ska dimmas. Att fungerar fint. Problemet är att den vita tråden är över och har naturligtvis en funktion i trapplösningen. Frågan är hur jag kopplar detta rätt.

Tack på förhand
 
  • En elektrisk dimmer med märkningen "OSPEL 40-400W 230VAC 50Hz" och synliga skruvkontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig bild av en öppen strömbrytare med anslutna kablar i brun och svart färg samt oanslutna vita kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har bruxet till dimmern så återge gärna inkopplingsanvisningen här. Jag ser inte om detta är en "vriddimmer" som stöder trappkoppling.

Sedan behöver du titta i andra dosor för att reda ut om och vilken slags trappkoppling du har, normal eller snålvariant. Detta för att du ska kunna identifiera dina tre ledare. Du måste har helt klart för dig vad du gör innan du kopplar!

Att dela på det två svarta och sätta dem i varsin "pil ut" är i vilket fall fel.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Hej!
Denna fråga borde flyttas till elforumet då belysningsdelen är lite glesare besökt av våra duktiga elektriker här på forumet.
Men jag ska iallafall göra ett försök att beskriva hur du ska göra.
Den lampknapp som satt på platsen har två svarta trådar på samma plint. Det betyder troligtvis att(förutsatt att du bara har en taklampa) detta är en fas(spänningsförande ledare) som kommer in till strömbrytaren för att sedan även gå vidare till någon annan strömbrytare eller ett eluttag i närheten exempelvis rakt nedanför. Därför ska dessa två även fortsättningsvis sitta ihop.den bruna och den vita är så kallade mellantrådar som var för sig går till samma uttagspunkter på den andra strömbrytaren i trappkopplingen. Eftersom trappkopplingen ser ut som följande:
--<==>--
så innebär det att strömmen kommer in i mitten vänster, strömbrytaren väljer att skicka ut den på den övre eller lägre mellantråden. och sedan beroende på inställningen av lampknappen i den högra strömbrytaren kommer lampan sedan att lysa eller slockna.
Att få detta att lira ihop med en dimmer är beroende på dimmerns utförande svårt, jag brukar i detta fall rekommendera en switchdimmer(puck) som kan manövreras med hjälp av återfjädrande brytare istället då detta medger både tändning, släckning och dimring från flera olika ställen oberoende av varandra.
En traditionell dimmer kommer inte att fungera som du vill utan du behöver då en särskild form av dimmer som borde kallas för trapp-dimmer. Om denna vet jag tyvärr inte tillräckligt för att uttala mig. Om den dimmer du har nu kan jag inte heller uttala mig men jag misstänker att den inte är i utförande gjord för att ingå i en trappkopplingen. Om du då framhärdar med att ha den kommer du antingen behöva ta bort den andra lysknappen eller vänja dig med att få gå fram och tillbaka mellan knapparna för att få det att fungera(vilket är en annan pilsner)
 
  • Gilla
fbg
  • Laddar…
mr. Ola

tack för svar. Saken är löst. Det var inte svårare än att koppla ihop de två svarta ledarna och ansluta mot en av pilarna. Trappfunktionen fungerar och så även dimmerfunktionen. Den vita ledaren som styr ett uttag ovan fönster i vardagsrum har jag isolerat väl då jag inte behöver det Uttaget. Nu behöver jag endast finna en ram som passar in på det nu mindre snygga montaget. (se bild) Visar också bild innan montering av dimmern.
 
  • Ett delvis öppet eluttag bredvid en nyinstallerad ljusdimmer på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit väggströmbrytare med tre knappar, varav en är en dimmer, innan montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
N Nova07 skrev:
mr. Ola

tack för svar. Saken är löst. Det var inte svårare än att koppla ihop de två svarta ledarna och ansluta mot en av pilarna. Trappfunktionen fungerar och så även dimmerfunktionen. Den vita ledaren som styr ett uttag ovan fönster i vardagsrum har jag isolerat väl då jag inte behöver det Uttaget. Nu behöver jag endast finna en ram som passar in på det nu mindre snygga montaget. (se bild) Visar också bild innan montering av dimmern.
Okej, det förklarar en del. Det var aldrig fråga om en trappkoppling utan en kronbrytare(2 knappar). :D
Om fasledaren går in i den vänstra dosan från den högra så skulle du kunna sätta in en 3x1 brytare där istället. Den har tre knappar och skulle isåfall även kunna betjäna uttaget som den vita tråden går till! (Om man förlänger på den vita något)
 
Det där montaget kommer du aldrig att få snyggt, du måste ha brytare och dimmer från samma leverantör.

Protte
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Hej

Jag håller definitivt med. Säkerhets och funktionsmässigt duger detta några dagar till att jag får hit en elektriker som kan fixa till detta snyggt. tack för all input.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.