Jag håller på att bli tokig. Skulle rikthyvla och planhyvla ett antal ämnen jag skulle limma i kväll. Jag blev lite förvånad vid den första brädan jag hyvlade att jag fick hyvla ett flertal gånger innan sista grovsågade hörnet försvann. Tänkte att "var den så skev". Nästa bit jag hyvlade började jag inse att något var tokigt då samma sak hände där med.

Kontrollmätte borden och kunde inte se något konstigt.

Funderade på om knivarna kunde vara slöa där de används mest, så jag flyttade anhållet för att använda en annan del av knivarna.

Tredje biten jag hyvlade tog jag det riktigt långsamt för att se att jag inte varit för hastig och slarvat.

Men samma sak här. Om jag kollar med ett par "winding sticks" så ser jag att det blir jätteskevt. Syns även med blotta ögat om man tittar noga.

Vad kan vara fel? Jag funderar på att köra maskinen till skroten och beställa en ny med gjutjärnsbord.
Hyveln jag har är en rikt/planhyvel av kinesmodell med aluminiumbord. Jag har tidigare alltid fått bra resultat med den, trots att det känns lite rackligt och vekt.
 
Redigerat:
Blir plankan konvex eller konkav på hyvlade sidan?
 
Den blev lite konvex. Har hittat felet. Det var bladen som var slöa. Bytte och nu fungerar det otroligt mycket bättre.

Synd bara att det är engångsblad (+vänd = två gångs) på hyveln. Smidigt att slippa slipa men man måste alltid ha ett lager med nya blad.

Jag tänkte tanken på att bladen kunde vara slöa, men kontrollerade inte då jag bytt blad ganska nyligt. Trodde inte jag hyvlat något som slöar ner bladen, men tydligen var det så. Dom var riktigt slöa förutom på ena sidan där dom fortfarande var vassa.

När man bytt blad blir det så uppenbart att dom var slöa. Det går så oerhört lätt att hyvla med nya blad. Men man märker inte av när dom sakta blir slöare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.