Hej,

Har några ytterväggar som är tilläggsisolerade från insidan på följande sätt:

Inifrån och ut:
Gips
Byggplast
145mm glasull
halvsten tegel
luftspalt ca 3cm (ej uteluftsventilerad)
helsten tegel

Har konstaterat vid håltagning i innervägg att RF ligger för högt (runt 70-85%) vilket såklart inte är bra, ingen synlig mögel, men det lär ju bara vara en tidsfråga med dessa nivåer. Förstår även att invändig isolering inte är optimalt men begriper inte varför det rent byggtekniskt inte fungerar när det faktiskt finns luftspalt som bör hindra slagregn från att ta sig in i konstruktionen samt plast inne som borde hindra fukten i rummet att ta sig ut i väggen.

Kan det vara avsaknaden av stötfogar i yttersta tegelmur som är problemet, dvs fukt som av slagregn tar sig igenom fasaden inte ventileras ut och på så vi istället letar sig in i konstruktionen? Finns det någon risk med att ta upp hål i fogar utifrån för att skapa en ventilerad luftspalt?

Någon som kan belysa mig med lite kunskap och gärna någon form av motivering på varför detta uppenbarligen inte fungerar?
 
Tomture61
Googlade tegelvägg , det första som dyker upp Tegel har lätt för att absorbera fukt eftersom det har en betydligt mer diffusionsöppen yta än andra byggmaterial
Dessutom är fasaden oventilerad och du har plast i väggen .
 
Vill förtydliga att luftfuktigheten på 70-85% är alltså i innerväggsskiktet. Dvs mellan orginal bakmur och glasullen "i huset". Finns det något sätt att få bukt på detta eller är det till att riva ner till orginalkonstruktion som gäller och leva med att det kommer vara kallt som tusan inomhus på vintern?

Eller kan ventilation av kanalen mellan tegelskikten lösa problemet med hög fuktighet i innerkonstruktionen tro?

Har gjort några få mätningar som tyder på att luftfuktigheten i luftspalten mellan tegelraderna är ungefär samma 70-85%. Bra mycket högre fukthalt jämfört med utomhus iallafall. Därav tanken med ventilering.

Mvh
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Googlade tegelvägg , det första som dyker upp Tegel har lätt för att absorbera fukt eftersom det har en betydligt mer diffusionsöppen yta än andra byggmaterial
Dessutom är fasaden oventilerad och du har plast i väggen .
Tack för din kommentar.

Har läst hur mycket som helst om detta men tycker att ungefär hälften påstår att plast är ett måste och hälften påstår att man absolut inte ska använda plast. Min uppfattning är nog att en ångbroms hade varit mer lämpad, men kan inte se hur denna konstruktion egentligen skiljer jättemycket från en modern konstruktionen med tegelfasad bortsett från ventileringen av luftspalten. Och i moderna konstruktioner tror jag de flesta är överrens om att plast på varma sidan är det som är "rätt". Detta hus är minst 100 år gammalt.
 
Tomture61
C calle3487 skrev:
Tack för din kommentar.

Har läst hur mycket som helst om detta men tycker att ungefär hälften påstår att plast är ett måste och hälften påstår att man absolut inte ska använda plast. Min uppfattning är nog att en ångbroms hade varit mer lämpad, men kan inte se hur denna konstruktion egentligen skiljer jättemycket från en modern konstruktionen med tegelfasad bortsett från ventileringen av luftspalten. Och i moderna konstruktioner tror jag de flesta är överrens om att plast på varma sidan är det som är "rätt". Detta hus är minst 100 år gammalt.
Att använda ångspärr (plast) i ett stenhus som är 100 år gammalt + tilläggsisolerat på insidan med mineralull är helt fel sätt att utföra energisparande åtgärd .
En spärr hör inte hemma i ett klimatskal med det huset , isoleringen bör också sitta på utsidan av huset för bästa komfort och utnyttja massan i tegelväggen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.