Hej!

Jag hade under sommaren två lokala snickare som renoverat ett uterum. Tidigare väggar revs ned och allt förutom taket byggdes om. Jag behöll även englasfönstrena. Nya reglar, paneler utsidan och mdf paneler insidan. Jag kan inte mycket om byggteknik men såg att fukten börjat leta sig upp på panelerna och har två frågor:

1) Är det vanligt att man monterar reglerna direkt på marken?

2) Reglerna täcks av vad jag kan se inte helt av utomhuspanelerna och därmed blir fuktiga/blöta vid regn. Är detta OK eller felaktigt ?

Om detta är fel, hur är korrekt sätt att göra det på? Bara så jag vet hur jag ska förklara det till dem.

Uppskattar alla eran feedback 🙏

Mvh
Kalle
 
  • Vitmålad väggpanel, smutsiga märken, stengolv med mönster, golvlister, enkel hemmiljö, nedre väggparti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grund hörna av byggnad med vit målning, övergång till grusigt markområde med sparsam växtlighet och några spridda stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makrofoto av jord, små växter och grus vid en byggnads grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hustavla, skräpiga rabattkanter, droppad cykelpump, eftermiddagssol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eroderad betong under svart dörrtröskel, synligt skadat med tecken på slitage och åldring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fönster och fönsterkarm med smuts och spår av insekter, på en blå heltäckningsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med smuts, rutor med rester av insekter, försummelse, trasigt trä, behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsigt fönster, trasig panel, grå matta och en vit skål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterhörn med smuts och skador, grå matta, gammal fälla för gnagare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit dörr med lister, grått golv, och en öppen, tom plastbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkarm och grått golv, smuts och skräp synligt i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn med vita väggar, stenplatta på golvet och smuts. Slitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Din MDF panel på insidan har blivit fuktskadad .
Hur är golvet konstruerat .
Vilken temp har du i uterummet .
Är taket tätt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Din MDF panel på insidan har blivit fuktskadad .
Hur är golvet konstruerat .
Vilken temp har du i uterummet .
Är taket tätt .
Taket är tätt men det ser ut som att regeln bakom mdf panelen, den som sitter mot marken, blir fuktig/blöt och det sedan påverkar panelen på insidan.
 
Tomture61
Det normala är att ytterpanelen sticker ut en bit utanför grunden .
Plus att ytterpanelen även täcker och sticker ned en bit nedanför syllen .
Allt detta för att skydda det som är bakom ytterpanelen .
 
Man ser inte så bra på bilderna vad det hela vilar på. Det syns en stenmur med en massa växter i och på en annan bild kan man ana en marksten. Reglar direkt på marken är definitivt fel. På bilderna inifrån är det uppenbart att det varit blött. Är det uppbyggt väggar på vad som tidigare varit en stenlagd uteplats? Jag tror att MDF i ett uterum generellt är en dålig idé. I synnerhet om det kan komma in vatten underifrån som hos dig. Man bör nog välja mellan att göra en bättre grund och att använda material som tål mer fukt. Kanske att du kan förbättra situationen något genom att rensa bort alla växter som kommer nära väggen och se till att det inte finns jord i springorna på muren.
 
  • Gilla
sultanen1
  • Laddar…
Felaktig konstruktion. Även om du drar ner panelen till marken så kommer du få problem med fukt + att panelen kommer ta ännu mer stryk (den kommer ta stryk som den sitter nu med). Och MDF bör undvikas i ett uterum. När väggarna revs skulle ni ha passat på att bygga en ordentlig sockel som tål vatten och regla upp de nya väggarna på den. Har svårt att se att det ska gå att få till en vettig lösning med nuvarande konstruktion. Lägg upp en översiktsbild på hela uterummet så går det kanske att se bättre hur den är konstruerad.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Man ser inte så bra på bilderna vad det hela vilar på. Det syns en stenmur med en massa växter i och på en annan bild kan man ana en marksten. Reglar direkt på marken är definitivt fel. På bilderna inifrån är det uppenbart att det varit blött. Är det uppbyggt väggar på vad som tidigare varit en stenlagd uteplats? Jag tror att MDF i ett uterum generellt är en dålig idé. I synnerhet om det kan komma in vatten underifrån som hos dig. Man bör nog välja mellan att göra en bättre grund och att använda material som tål mer fukt. Kanske att du kan förbättra situationen något genom att rensa bort alla växter som kommer nära väggen och se till att det inte finns jord i springorna på muren.
Hej! Tack för svar. Stämmer att det är direkt mot marksten det byggts.

Följdfråga. Vilket material bör användas istället, dvs som tål mer fukt?
 
Centano Centano skrev:
Felaktig konstruktion. Även om du drar ner panelen till marken så kommer du få problem med fukt + att panelen kommer ta ännu mer stryk (den kommer ta stryk som den sitter nu med). Och MDF bör undvikas i ett uterum. När väggarna revs skulle ni ha passat på att bygga en ordentlig sockel som tål vatten och regla upp de nya väggarna på den. Har svårt att se att det ska gå att få till en vettig lösning med nuvarande konstruktion. Lägg upp en översiktsbild på hela uterummet så går det kanske att se bättre hur den är konstruerad.
Hej, stort tack för svar.

Fråga 1 - har du tips på vad mdf kan ersättas med?

Fråga 2 - kan du möjligtvis beskriva lite närmre hur denna sockel byggs? kanske skicka bild/länk på hur det kan se ut?

Se grunden här :
https://ibb.co/SNvz2JR
https://ibb.co/ChB9VNq
https://ibb.co/L17Wnss
https://ibb.co/ChB9VNq
https://ibb.co/CVvRZyx
https://ibb.co/GWpGn3K


Jag tar gärna emot en förklaring på exakt vad som gjorts fel och hur det borde byggts istället. Så att jag kan kommunicera det när jag tar upp det i veckan.
 
Redigerat:
Det är svårt att få en helhetsbild från dina bilder. Det går att använda lecablock för att komma upp en bit från marken. Sedan går det att ha enkel träpanel till väggar. Ta sedan bort mattan som kan dra åt sig och hålla kvar vatten. Om du tänker dig ett rum som har ett mer ombonat utseende liknande hur det ser ut nu tror jag inte att du kommer ifrån en helt ny grund. Men åter. Det är en gissning. Bilderna visar inte riktigt helheten.

Nu kom det ett par bilder till medan jag skrev. Det ser ut som en stenläggning som sträcker sig under väggen. Så att om det regnar kan vatten rinna över stenarna och in. De måste finnas en nivåskillnad och helst en sluttning så att vatten inte kan rinna in mot väggen. Annars blir det aldrig ett torrt utrymme. Det får inte finnas trä på samma nivå som stenläggningen utanför.
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Det är svårt att få en helhetsbild från dina bilder. Det går att använda lecablock för att komma upp en bit från marken. Sedan går det att ha enkel träpanel till väggar. Ta sedan bort mattan som kan dra åt sig och hålla kvar vatten. Om du tänker dig ett rum som har ett mer ombonat utseende liknande hur det ser ut nu tror jag inte att du kommer ifrån en helt ny grund. Men åter. Det är en gissning. Bilderna visar inte riktigt helheten.

Nu kom det ett par bilder till medan jag skrev. Det ser ut som en stenläggning som sträcker sig under väggen. Så att om det regnar kan vatten rinna över stenarna och in. De måste finnas en nivåskillnad och helst en sluttning så att vatten inte kan rinna in mot väggen. Annars blir det aldrig ett torrt utrymme. Det får inte finnas trä på samma nivå som stenläggningen utanför.
Hej, har laddat upp fler bilder nu. Så om jag förstått det rätt från er kring lösningar:

1) Sockel - borde ha byggts från början så här vet jag inte om det går att göra något utan att riva ned alla reglar? Panelerna behöver nog rivas ned.

2) Nivåskillnad - kanske kapa markstenarna och skapa en lutning på utsidan?

3) MDF - här är dessa redan monterade på hela insidan så är väl för sent byta ut materialet. Får bli i framtiden isåfall. Använda vanliga paneler då?
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Om detta är fel, hur är korrekt sätt att göra det på? Bara så jag vet hur jag ska förklara det till dem.
Felet är att träet ligger direkt på marken, det går inte att bygga något så därför att då ruttnar det upp på ett fåtal år.
Du måste upp 1-2 dm från marken med lecasten, lättbetong eller liknande, sedan en syllpapp på denna och sedan syllgången, den nedersta liggande regeln, på pappen. Syllpappen är mycket viktig, den hindrar fukt från att stiga upp i träet.
 
Jag kan tänka mig att du kan förbättra situationen något om du tar bort mattan och MDF-panelen på insidan och lämnar reglarna öppna. Sitter reglarna öppet så torkar de fortare efter regn och du ser snabbt om det fortsätter att bli mer vattenskadat.

Hur var det byggt tidigare? Var det fuktproblem då också?
 
Spelar ingen större roll om MDF-panelen och mattan tas bort eftersom vatten kommer fukta upp syllen över tid och den kommer bli dålig. Den utvändiga panelen kommer även den att ta stryk eftersom den sitter direkt mot marken.

Personligen hade jag i samband med renoveringen grävt ur och gjutit en dränerad sula och murat upp en sockel av leca som väggen byggts på. Men i detta läge skulle det i stort sett innebära att väggen behöver rivas igen.

Budgetlösningen (men som fortfarande innebär att väggen behöver rivas helt eller delvis) är att lägga ett lager lecablock direkt på plattorna under väggen. Gör man så får man däremot nog räkna med att det kan trycka in vatten in på golvet men kan kanske vara acceptabelt om rummet inte ska vara åretruntbonat och att inga fuktkänsliga material används till golv.

Tre stegar i olika vinklar, självbalanserande med motvikter, enkel linjekonst, ingen bakgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.