Hej

Yta ca 2,30*1,70 meter = ca 4kvm
Takhöjd ca 2,4m

Vi tänker köpa inredning själv då vi får rabatt från sambons jobb som:
vask+möbel, badkar, toalett, blandare och hunddukstork osv

Behövs:
pris på arbete-rot
allt material mosaikplattor, golvvärme, gips osv


Det som behöver göras är:
RIVA
- Riva upp gamla golv + väggarna, då som bara har en tapet.
- Riva ner gamla taket (då det blir spottar där)

BYGGA
- Fälla in nya vattenrör i väggarna, ska vara på samma ställe som innan fast inne i väggen (endast tilloppet - ej avloppet)
- Lägga värmeslingor
- Flytspackling på detta
- Tätskikt på detta
- Gipsa? och kakla väggarna med mosaikplattor
- Klinkra golvet med kakel plattor med fall mot golvbrunn
- Sätta upp en handdukstork
- el arbete för spottar, handdukstork, bubbelbad mm
- Byte av dörrfoder in och utvändigt

Får ju passa på nu med rot avdrag och allt!
Vi bor inte i stockholm utan i skåne vid helsingborg.
badrummet ligger på nedanvåning precis intill ytterdörren som ligger jämnt med marken.

vad tror ni erfarna, vill bara veta ifall det dyker upp en massa svindyra offerter!

mvh

milea
 
Material i väggar och golv idag? Är det inte sten/betong så behövs troligen väggarna reglas upp med cc30 och kläs med våtrumsskivor. Påverkar ju arbetet en del. Både när det gäller infällning av ledningar och förberedelse av underlaget.
 
ca 100.000

Edit: menar att här nånstan hamnar det, skall själv leja ut liknande arbete och har kollat med kompisar som gjort badrum och budgeten är i denna nivå.
 
Redigerat:
Tack för era svar!
Det är ingefär vad vi har räknat med...
Väggarna är inte i betong och huset är byggt 1991 men det kanske inte spelar någon roll.
Måste man riva alla väggarna då alla rören är på en sida så man kanske bara måste riva upp en sida?
Vi har en sån tråkig plasttapet på, den måste ju ner oavsett och då kanske det är lättare att riva ner skitet än att få av det på något annat sätt...

men tack igen för era svar!
 
T
Du kan en peng på att riva ut allting själv!
 
Hus från 91,
Vad är det för väggskivor? Pappgips är lite krångligt, det finns bestämmelser om våtzoner för om man måste ha våtrumsskivor eller inte. Ert badrum är så litet att jag inte tror att man kan använda pappgips över huvud taget

Dessutom är det någon som vet vilka cc-mått för reglar som gäller för väggskivor, när man ska kakla? Jag är misstänksam mot det cc-avstånd som ni har nu, jag gissar att det är 600mm
 
Backar upp pbengtsson...

100000:- är ungefär vad man får räkna med idag men exkl. ytskiktet (kakel-klinker-mosaik)

Detta räknar man sällan med när man lämnar offerter då det kan skilja otroligt mycket i pris.

Edit:
Typ runda slängar 30000:- kan du i runda slängar dra av som ROTavdrag...
 
Redigerat:
25 000 samt 2 v semester.
 
kamilenski skrev:
25 000 samt 2 v semester.
Ha ha ha.... du e go du... men så kan man också se det kanske... ;)
 
Så priset är så högt som 25k/ m2, det låter högt... men priserna kanske har blivit så höga. Jag har kombinerad dusch tvättstuga, två små rum med öppning på ca 70cm mellan rummen, totalt ca 10m2.

Det skulle allltså kosta 250k med bara grovarbnetet utan ytskikt och möblering.
 
Tid är pengar. Och vice versa.
 
usch det blir mycket pengar så nu blir man sugen att fixa det själv...men jaaa det blir att bita i det sura äpplet antar jag! vi har ju bara ett badrum och en liten bebis sååå det kommer ta tiiid om vi ska fixa det själv.

men fan vad dyrt! jag trodde ändå att vi skulle få hela badrummet fixat för 100 000 kr.
 
just det...vet inte om det är pappgips...ingen aning men det är det säkert....jag skulle inte bli förvånad i så fall.
 
Misströsta inte, det kan trilla en som gör det inom budget, men kolla upp referenser vad ni än gör.
Ang. ytskickt så kan det skilja mycket i pris, det som står på lapparna i butiken är inte det som hantverkare betalar. Jag fick "arkitektrabatten" på CC Höganäs på 40%. En hantverkare har säkert med detta i sin beräkning i offerten.

Det jag menar är att en offert kan mycket väl hamna under ett "gör det själv" pris om man räknar efter, det som svider är att kostnaden står i klartext.
 
Jag har tänkt lite nu..är det bättre att köpa in materialet själv då vi har ca 20% rabatt i en affär som har det mesta som behövs....ja och hitta mosaiken själv för det pris vi vill ha hehe...
Och om vi ger oss på rivningen helt själva, som någon skrev innan så borde man spara lite på det.

Sambons styvpappa kan allt om arbetet så vi tänkte prata med honom också om vad vi hade kunnat göra själva...tror ni att en hantverkare hade gått med på detta? att börja på ett påbörjat projekt?

Vi vill inte fråga sambons styvpappa för han jobbar och har eget så han hade också inte haft tiden att få det snabbt färdigt vilket är ett måste.

har ni fler idéer på hur man kan minska kostnaden lite?
vi kommer leta efter en billigare hantverkare och ha hit flera som får ge oss offerter. ska absolut kolla upp dom innan vi tar kontakt med någon och vi ska absolut inte betala i förväg...såna misstag har vi inte råd med haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.