Hej hej!

Vi är sugna på att bygga egenritat hus och som många andra vill man bygga ett gediget trähus i 1 1/2 plan som är energieffektivt, stegjudsisolerat (ej lyhört mellan rummen, när man spolar på toa osv) till ett hyfsat pris. Vi vill göra de smartaste valen vad gäller val av ytterväggar, tak, innerväggar, etc. Tillval invändigt kan man ju alltid byta ut men inte husstommen så att säga. Vi bor i Göteborgstrakten och undrar vilka prefab-tillverkares hus kan anses som gedigna?

Är 22 mm råspont i taket bättre än 17 mm eller stirrar man sig blind på mm? :S
Finns det någon byggnadsteknisk guru/snickare här på forumet som kan svara och ge tips?
 
Nu undrar du vad "gediget" innebär. Det kan bli en i det närmaste filosofisk diskussion. Du har en konkret fråga, och den ska jag svara på: 17mm råspont är lämplig när man har cc 600 mellan takstolarna, 22mm är bäst när man har cc1200.
 
Okej, tack för ditt svar. Jag vet att detta är en fråga som är svår att svara på och att svaren blir subjektiva men jag tänkte mer om de hustillverkare som finns om det fanns någon rangordning enligt erfarna byggare/snickare på vad gäller grundstommen. Är Trivselhus generellt bättre än Götenehus ex.vis? Och i så fall varför? Tacksam för svar!
 
Taklutningen har betydelse för tjockleken på råspont 17mm på 45 graders tak c/c 1200
mellan takstolarna är ok.
Ett hus av trä rör sig och sätter sig följden blir knarrande golv , sprickor och springor som man döljer med list och fogmassa.
Gediget och trähus i samma mening:S?/MLj
 
C
Ett gediget trähus är för mig ett timmerhus...
 
T-ford är en bra bil?
Anledningen till att man förr byggde hus i timmer/trä var att man inte hade råd till annat man tog helt enkelt det som fanns till buds annars blev det inget bygge.
Detta döljdes på 1800-talet med Falu rödfärg som på håll skulle likna tegel senare kom hyvlade paneler i sandstenkulör, revetering på bastmatta och hönsnät, sidiplattor av eternit, fuskputs på frigolit.
Har man krav enl följande: brandsäkert, inte lyhört, vindtätt, inga tekniskt och åldringsmässigt tveksamma tätskickt, klimatutjämnande,knarrfria golv, inga taklister är det betong, Leca,tegel som gäller.
Om ovanstånde är gediget får var och en avgöra.Att kunna slå i en 4 tum som drar i alla väggar är för en del gediget./MLj
 
Gediget är väl ganska flytande. Pratar man trähus tycker jag innebörden är att man håller sig till grövre dimensioner för att dessa ger egenskaper som svikt i golv och förutsägbarare rörelser generellt.

Jag tyckte det var gediget att bygga med kertu-balkar istället för 220x45 fur i mellanbjälklag för att få så liten svikt som möjligt.

Gediget är väl att det känns att man hellre har tagit i än snålat på dimensionerna.
 
Hej,

Du får jämföra leveransdeklarationer, byggnadsbeskrivningar för de olika tillverkarna. Råspont, extra isolering, OSB i innerväggar o.s.v är sådant du kan välja till om det inte är standard. Men gedigna trähus till hyfsat pris..Energieffektiva..Själv tycker jag bäst om Eksjöhus o LB-hus efter många jämförelser. Men du får definíera vad du vill ha och börja jämföra.
 
Som tidigare inlägg så är gediget en tycke och smak fråga...som ibland inte stöds av standard och generellt kan man säga att inga husfirmor bygger över standard normer typ ska tåla last på golv 300kg/m2 etc..

Vill man bygga ett gediget hus dvs aningen över gängse norm så behövs det en arkitekt och en kvalificerad byggkonstruktör i inledningsskedet och i den ordningen!

Husfirmorna klarar inte av detta utan det behövs proffessionella människor inte beg bilsförsäljare!

Jag skulle rekomendera en stomme av limträ eftersom man då kan både följa standard mått samtidigt som man kan förstärka konstruktionen där man så önskar och få enklare infästningar än med andra val av stomme!

Om man med gedigen menar ingen nedböjning eller att stegljud inte hörs alls så är trä inte att rekomendera ..utan välj då en kombination av frigolit,betong i ytterväggar samt rejält tilltagna golvbjälkar(220) med mjuka golv(textil) samt cellulosa som bjälklagsisolering och väggisolering i innerväggar och det finns inga husfirmor som levererar detta som standard.
 
Evi skrev:
Hej,

Du får jämföra leveransdeklarationer, byggnadsbeskrivningar för de olika tillverkarna. Råspont, extra isolering, OSB i innerväggar o.s.v är sådant du kan välja till om det inte är standard. Men gedigna trähus till hyfsat pris..Energieffektiva..Själv tycker jag bäst om Eksjöhus o LB-hus efter många jämförelser. Men du får definíera vad du vill ha och börja jämföra.

men eksjöhus och lb hus är väl ändå inte likvärdiga i sina leverans omfattningar ???
eksjö har ju en hel del mer från början.
 
En arkitekt kan hjälpa dig med alla detaljerna och avslöja bristerna i vad som kommer i leveransen.

Det är i stort omöjligt för en lekman och även en människa som har vana att göra inköp i andra brancher kan gå bet eftersom husfirmorna skyller på underentreprenader etc..
 
byggarätt skrev:
En arkitekt kan hjälpa dig med alla detaljerna och avslöja bristerna i vad som kommer i leveransen.

Det är i stort omöjligt för en lekman och även en människa som har vana att göra inköp i andra brancher kan gå bet eftersom husfirmorna skyller på underentreprenader etc..
Tack för ditt svar. Vi får börja i den änden för att det skall bli så bra som möjligt. Man hade hoppats att branschen hade bättre koll på vad som faktiskt är bäst även om inte alla kunder vill betala för det.

Den ene säljaren (dyrare trähus) talar sig varm för råspont i väggar, den andre tycker att OSB-skiva är bättre då råspont är ett väldigt levande material som rör på sig för mycket. Pust...alla dessa val som man måste göra, hoppas att man väljer rätt;)
 
För att svara på frågan om vad ett gediget byggt hus är vet jag svaret!!

Det är ett hus som är byggt med platta på mark, rejäla ytterväggar och råspont i yttertaket. Alla andra lösningar är bara för att spara pengar.
 
Hej byggfuskprogrammet itv4 visar hur det går när man inte anlitar kunnig arkitekt....
Husskojare och bedragare kan inte lura en kunnig arkitekt..ring branchförbundet för listor på aktiva arkitekter med bra referenser
 
cheetah1 skrev:
Ett gediget trähus är för mig ett timmerhus...
Instämmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.