Jag är som sagt novis, köpt hus på 170 kvadrat med rätt öppen planlösning.
Vi har i dagsläget bara direktverkande el och tänker sätta luft värme pump.

På ovanvåningen har vi öppen spis som vi ska elda i.
Hur mkt kostar skälva pumpen, alltså hur mkt måste man betala för en vettig pump?

Har fått ett kostnadsförslag av en kompis på installtion, den ska kosta i kompispris 10 000, är det billigt eller dyrt?
Jag har ingen aning....
tacksam för hjälp!


MVH
 
Du måste nog tala om vilken pump det är, så är det lättare att ge dig råd. Fabrikat och modell.

Eftersom du ställer frågan här, så känns det som att du inte riktigt litar på din kompis. Om det är en känsla du har, tycker jag du ska lyssna på den.

En tumregel när det gäller luft/luftarna........är att man får vad man betalar för. Kvalitetspumpar kostar >20 000 med installation.
 
Som sagt fundera jag dels hur mkt man får betala för själva pumpen i vettig kvalité och dels för en installtion.

Pumpen var en sanyo / sanoy eller va den nu heter..
 
Kolla efter sanyo 124 den är bra men det finns fler bra pumpar.
www.varmepumpsforum.com ..... här finns svaren.....
 
Och har du även lite svårt att göra av med besparade pengar varför inte en pelletskamin som lök på laxen,....bara en tanke;)
http://www.ariterm.se/15_Kaminer......Här är bara några finns många andra märken.....
 
Om 10000 inkluderar pump och installation är det troligen ett riktigt schysst pris. För att veta säkert måse du veta vilken modell. Är pumpen ny och en Sanyo så är priset prima.
 
när priset är så lågt att besparingen av energikostnader täcker kostnaderna för värmepumpen och den energi som den behöver samt spetsenergi.
Generellt kan sägas att ju mindre värmepump man installerar desto mer lönsam kan den bli. Exempelvis om den är så liten att den går hela året utan att stanna någon gång.
Men man vill ju hitta ett optimalt läge genom att ta hänsyn till vilken energitäckningsgrad man får med värmepumpen. En tumregel kan vara att börja söka en pump som har en uteffekt vid noll graders utomhustemperatur som är ungefär halva husets maximala effektbehov. Därefter får man väga in vilken värmefaktor olika pumpar har och hur mycket de kostar i inköp och underhåll.
Den som vill göra det lätt för sig och räkna på detta, kan förslagsvis använda www.energiberakning.se
Men man kan gissa också - om man är bra på det...
 
Bra pris, men tänk också på om garantierna gäller om din kompis installerar pumpen. Som prisjämförelse så fick jag en Sanyo 123:a installerad i april till priset 18500kr. Arbetet utfördes av en ackrediterad firma och innefattade garanti (2 år)och trygghetsförsäkring (6år) på pumpen.
 
alltså 10 enbart för installation, han jobbar på företag skulle betala 20 000 för både pump och installation
 
ElizaP skrev:
alltså 10 enbart för installation, han jobbar på företag skulle betala 20 000 för både pump och installation
10 000 för installation av en luft/luft låter dyrt (om det inte är en special-special-lösning med långa rördragningar) Ingår eldragningen i de tio tusen?
 
Ja 10 000kr för enbart installation är ju ett riktigt ockerpris även om elinstallation ingår. Normalt pris för installation ligger mellan 4-5000kr. Vilken modell av Sanyo är det fråga om?
 
PX-21 skrev:
Och har du även lite svårt att göra av med besparade pengar varför inte en pelletskamin som lök på laxen,....bara en tanke;)
Eftersom jag ibland tillåter mej att vara lite språkpolis: En del kanske gillar det men "lök på laxen" betyder nånting negativt. "Grädde på moset" heter det. :D


Sen om kompisen ska ha 10.000:- för att installera så vete fasen vad det är för 'kompis'? Vad ska han ha om det inte är kompispris? :eek:
 
Vill inte veta :S men har hittat en annons på blocket nu ska posta den ikväll så får ni säga vad ni tycker =)
 
10000 kr för enbart installation är för mycket.Det finns väl fler företag runt Kalmar,som säljer och installerar värmepumpar?Satsa på ett känt märke typ Panasonic,Sanyo,Toshiba eller Fujitsu.Bara för att nämna några av dem.Då får du bra garantier och en bra produkt.Räkna på runt 20000kr för pump och installation.Jag betalade ca 4500kr per pump för installationen.

/Flugfiskarn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.