Har krånglat som fan med LF om att låna upp minsta beloppet dom tillåter på huset, o blir nekad. De handlar om 50.000 på 2,2 mil. Har amorterat bort 130k på 3 år och fått bostaden värderad vid omläggning till hypotekslån till 25.000 över köpeskillingen. Alltså har jag 150k tillgodo utan att behöva värdera, har en belåningsgrad på cirka 79.5% och dom nekar mig ett lån på knappt 2%.

Anledningen till detta är att dom påstår att enligt deras kalkyl ligger vi back 5000kr vilket vi inte gör i verkligheten. Vi har utöver våra relativt bra löner som familjehem och jag som elektriker en skattefri inkomst på 15.000kr varje månad som kommer dom närmaste 7 åren, samt en timanställning på sambon(den kan jag köpa att den blir svårmotiverad i kalkylen) denna vägrar LF lägga med i sin kalkyl, och oavsett om den är med eller inte så har vi råd med en månadskostnad som ökar i detta fallet med knappt 400kr/månad med dagens ränta på 4,79😢

Nån som tipsar om annan bank? Less på deras krångel 🙃
 
A Albinvalle skrev:
Har krånglat som fan med LF om att låna upp minsta beloppet dom tillåter på huset, o blir nekad. De handlar om 50.000 på 2,2 mil. Har amorterat bort 130k på 3 år och fått bostaden värderad vid omläggning till hypotekslån till 25.000 över köpeskillingen. Alltså har jag 150k tillgodo utan att behöva värdera, har en belåningsgrad på cirka 79.5% och dom nekar mig ett lån på knappt 2%.

Anledningen till detta är att dom påstår att enligt deras kalkyl ligger vi back 5000kr vilket vi inte gör i verkligheten. Vi har utöver våra relativt bra löner som familjehem och jag som elektriker en skattefri inkomst på 15.000kr varje månad som kommer dom närmaste 7 åren, samt en timanställning på sambon(den kan jag köpa att den blir svårmotiverad i kalkylen) denna vägrar LF lägga med i sin kalkyl, och oavsett om den är med eller inte så har vi råd med en månadskostnad som ökar i detta fallet med knappt 400kr/månad med dagens ränta på 4,79😢

Nån som tipsar om annan bank? Less på deras krångel 🙃
Banker har ju sina riskmodeller, svårt om man hamnar under gränsen.
Förstod inte riktigt vad som felade i din kalkyl: Får ni inte låna pga era inkomster (banken räknar ju oftast bara "vanliga" inkomster) ?

Men kolla med andra banker: Handelsbanken har tex väldigt personlig handläggning per kontor, vilket iofs kan innebära att du hamnar fel, men också att ngt enskilt kontor/handläggare anser att du blir en "bra" kund.

Det finns ju förutom storbankerna SBAB, ICA-banken, Skandia mfl också.
 
A Albinvalle skrev:
skattefri inkomst på 15.000kr varje månad
Svartarbete? Det tycker LF inte om.
 
  • Haha
klaskarlsson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Svartarbete? Det tycker LF inte om.
Haha nej de gör dom säkerligen inte, det är hederliga pengar och min säkraste inkomstkälla dom närmaste 7 åren framåt men de är inte inkomst i form av tjänst så dom vill inte ta i de med tång
 
A Albinvalle skrev:
Nån som tipsar om annan bank?
Spara? så slipper du dessutom uppläggningsavgift och räntor?
I praktiken halva din lön under ett halvår.
 
Inkomst som familjehem? Räknas inte det också som typ. projektanställning? Jag dålig koll på hur det fungerar, men om barnet/nen som är placerade hos er skulle placeras om, ex. om de biologiska föräldrarna får tillbaka vårdnaden, då antar jag att en sådan inkomst försvinner med rätt kort uppsägningstid? Eller är man "garanterad" en ny placering?
 
Min erfarenhet med Handelsbanken här är att dom är oerhört oflexibla. Dom har sina mallar och lyssnar inte alls på något resonemang. Kan vara olika på andra kontor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.