Jag håller just nu på att byta tak och har anlitat en firma för detta. Bytet involverar rivning av allt befintligt tak, förutom takstolar i princip. Sedan på med ny råspont mm. Tyvärr har det av olika anledningar blivit så att jag inte känner att jag kan lita på entreprenören och blev därför rekommenderad att anlita en besiktningsman för både tätskikt och slutbesiktning. Sagt och gjort så kom besiktningsmannen för att besikta tätskiktet efter framflyttat datum då entreprenören inte skulle hinna färdigt till datumet de själva valde från början.

Tätskiktet var dock ändå inte helt färdigt vid besiktningen så det blev ju några avvikelser. Jag tyckte själv att själva besiktningen gick ganska snabbt, ca. 30min där han absolut inte kontrollerade "allt", utan gick ett var nere på marken och tittade, samt var upp på byggställningen på båda sidor huset och lyfte på någon enstaka våd av duken, konstaterade att en skyddsremsa för "klibbdelen" på duken inte var borttagen. Detta var en av avvikelserna.

Jag var sedan upp på taket samma kväll och lyfte på samtliga dukar på båda sidor och hittade ytterligare en dukvåd, precis under den första som hade skyddsfilm kvar, där skyddsfilm åter igen ej var borttagen och fick visa detta för takläggaren dagen efter trots att jag meddelat dem i text där på kvällen, fick även påpeka lite andra småmissar jag hade upptäckt med mina nyvunna kunskaper.

Nu är det snart dags för slutbesiktning och jag känner mig ju inte helt säker på besiktningsmannens noggrannhet då jag själv fått gå och leta fel som jag ändå tycker att både entreprenören själv och/eller besiktningsmannen borde funnit. Jag betalar ju för deras tjänster då jag själv anser mig vara för okunnig, och besiktningarna var för sig är verkligen inte billiga heller... Besiktningsmannen är SBR-godkänd ska tilläggas.

Vad har ni för erfarenheter? Hur länge "bör" en tätskiktsbesiktning av ett enkelt sadeltak på ca. 110m2 utan kupor och annat, endast skorsten + avloppsavluftning ta? Och hur länge "bör" en slutbesiktning av färdigt tak ta? Eller hur noggranna bör de vara, snarare? Jag förstår att det inte handlar om att det ska ta X antal timmar, men att bara gå ett par varv på mindre än en halvtimme och inte direkt detaljgranska saker och då sedan dessutom missa uppenbara avvikelser får i alla fall mig att dra öronen åt mig. En annan fråga som väcktes i allt detta är vad ger en besiktning för juridisk säkerhet eller ansvarsfriskrivning för mig som byggnorms-okunning beställare? Jag kanske är dålig på att finna svar på just den frågan men brukar vara bra på att hitta information i övrigt, men någon sakkunnig kanske har något att bidra med?

Som sagt, vad har ni för erfarenheter, tankar eller åsikter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.