B
Hej

i stort sett klar med vår friggebod som blev väldigt fin (enligt mig själv) och den är varmisolerad, med vattenburen värme. inredd som ett rum.

det ska ju vara förvaring men går ju använda till allt möjligt. Slog mig lite att det borde väl rimligtvis höja värdet lite på huset då vi i princip fått ett "rum" på 12m2 extra...

sökte lite och hittade inget.. det går ju jämföra vad det kostar att bygga, men det är ju inte säkert det stämmer alls med var "marknaden" säger.

utanför Göteborg,
 
Det där är nog relativt. Det finns dom som värderar det superhögt då vänner eller äldre barn skulle kunna bo där ute. Finns också dom som tycker det sänker värdet då det bara blir mer jobb och pengar att hålla ordning på den när den egentligen inte behövs.
 
B
Jag har nog svårt att se att mer yta sänker värdet....
 
När jag hade en mäklare här för att värdera huset så var hon inte intresserad av att ens titta in i min motsvarande byggnad, så det är nog inga stora pengar. (Det var en "riktig" värdering, ingen gratisvariant.)
Men själv ser jag rejäla förråd, garage etc. som ett stort plus, särskilt varmbonade.
 
Jag tänker också att det är väldigt beroende på resten av fastigheten/tomten.
Hur stort är huset? Var ligger det? Är huset litet kan jag tänka mig att det höjer värdet lite. Annars hade jag inte känt att det ökat värdet.
Det är som sagt ett "hus" till att underhålla och sköta.
Har själv tänkt att bygga en attefallare och ha som gym. Som även kan göras om till boende. Fast jag tror inte det höjer värdet för min del.
 
B
S snickar skrev:
Jag tänker också att det är väldigt beroende på resten av fastigheten/tomten.
Hur stort är huset? Var ligger det? Är huset litet kan jag tänka mig att det höjer värdet lite. Annars hade jag inte känt att det ökat värdet.
Det är som sagt ett "hus" till att underhålla och sköta.
Har själv tänkt att bygga en attefallare och ha som gym. Som även kan göras om till boende. Fast jag tror inte det höjer värdet för min del.
Då skulle ju inte större hus heller höja värdet? Det är ju ett extra rum som går använda till vad som helst
 
B Boan skrev:
Då skulle ju inte större hus heller höja värdet? Det är ju ett extra rum som går använda till vad som helst
Är ju helt beroende av vad köpare värderar den dagen du säljer huset, men generellt är en sådan byggnad inget som direkt är värdehöjande utifrån att de flesta ser till själva bostaden.
Ett extra rum är det inte då det saknar vatten och toalett utifrån vad jag kan läsa, dvs ett toalettbesök måste göras i huvudbyggnad.
Så se den som ett plus vid försäljning att den finns där.
 
B Boan skrev:
Då skulle ju inte större hus heller höja värdet? Det är ju ett extra rum som går använda till vad som helst
Hade det varit ett extra rum som var en del av huset/bostaden, så att huset fått 12 kvm mer boyta, hade det varit en annan sak. Det är nog rätt få som tänker sig att ha en separat liten byggnad utan toalett som ett sovrum för en familjemedlem, eller som gästrum på vintern. Men för någon som kan använda den som någon form av rum för arbete har den naturligtvis ett värde - bara att det inte lär påverka en värdering som är mer inriktad på en "standardköpare".
 
Ett högst personligt inspel, när jag tidigare var ute på husjakt kollade vi bland annat på ett helt nybyggt hus, byggt för att sälja på en avstyckad tomt. Huset saknade i princip förvaringsutrymme inne. Första tanken var då att en friggebod behöver byggas för att få till bättre förvaring av diverse. Nu köpte vi inte huset av flera anledningar, men det hade ökat vår vilja att köpa om det hade funnits en friggebod.
 
Det är detta som inte kan förutses vid försäljning, finns det någon som värderar friggeboden är det plus, men kanske inte ser något större mervärde som man betalar mera för.
Värdering ska göras av hus med tillräckligt utrymme inom byggnaden mot det hus som ni tittade på som krävde tillbyggnad av friggebod för förvaring, dvs ni såg den inte som extra bostadsutrymme utan förrådsyta.
 
harry73
Kan man inreda den som hemmakontor, skulle värdet i dagsläget öka betydligt
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.