Jag har tummen mitt i handen och är generellt okunnig och oerfaren kring bygg, fix och snickeri. Därför slutar det generellt med att jag anlitar hjälp när något behöver göras.

I detta fallet vill jag bygga att plank, stående i tryckt trä, omålat, ca 60 meter, samma höjd hela vägen på 1,8 meter, en vinkel halvvägs 90 grader. Planket förankras med någon sorts skruv.

Förstår att det säkerligen är lite otillräcklig information, men går det att uppskatta väldigt ungefärligt vad som är ett rimligt pris för arbete och material? Jag fick en offert på omkring fyrahundratusen som gav mig hicka. Men, är det i detta området kostnaden skulle ligga så får vi fundera på helt andra lösningar istället?
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
V Vippo skrev:
Förstår att det säkerligen är lite otillräcklig information
Är offerten uppdelad i material och arbete? Framgår det vilka virkesdimensioner företaget tänkt använda? Hur tätt avser de sätta jordskruvarna/stolparna? Några ytterligare detaljer om utformningen, ska det t ex vara någon överliggare eller bara enklast tänkbara variant med stående brädor med springor (typ som ett altandäck)? ROT?

Materialet för ett väldigt enkelt plank landar snabbt/grovt räknat på kanske 30-35 000 kr (om du handlar på Bauhaus). Då handlar det om tryck stolpe 95x95 (50 lm), tryckt regel 45x120 (120 lm), tryckt trallvirke 28x120 (1000 lm) plus jordankare (25 st) och skruv.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
V Vippo skrev:
Jag har tummen mitt i handen och är generellt okunnig och oerfaren kring bygg, fix och snickeri. Därför slutar det generellt med att jag anlitar hjälp när något behöver göras.

I detta fallet vill jag bygga att plank, stående i tryckt trä, omålat, ca 60 meter, samma höjd hela vägen på 1,8 meter, en vinkel halvvägs 90 grader. Planket förankras med någon sorts skruv.

Förstår att det säkerligen är lite otillräcklig information, men går det att uppskatta väldigt ungefärligt vad som är ett rimligt pris för arbete och material? Jag fick en offert på omkring fyrahundratusen som gav mig hicka. Men, är det i detta området kostnaden skulle ligga så får vi fundera på helt andra lösningar istället?
Gör det själv. Inte så mycket som kan gå fel med ett plank. Jobbigast är att få ner stolparna i jorden.

Edit: ser att det ska vara 180 högt, då måste man nog ha lite koll på att det sitter ordentligt förankrat. Kanske ta hjälp av nån markfirma med att fixa fundament för stolpar?
 
Claes Sörmland
Missa inte att plankbygge är bygglovspliktigt så det tillkommer några tiotusenstal kronor i ritningskostnad och avgifter hos kommunen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Det låter väldigt högt.

Men skriv lite mer om projektet. Det är rätt stor skillnad på ett plank som är någon dryg meter högt i lätta material. Och ett 3m högt bullerplank med dämpande material i sig. Framförallt krävs mer avancerad grundläggning om det är ett högt och tungt plank.

Hur är markförhållandena? Lättgrävt, berg, sankmark?

Plan mark, eller skall planket följa höjdskillnader?
 
  • Gilla
Vippo och 1 till
  • Laddar…
De har planerat att sätta markskruv var 1,5 meter. Det är rak mark som är lätt att gräva. Jord/grus idag. Förslaget är med lockläkt, 145 mm underbräda och 45 mm lockläkt och krönbeslag i plåt. Höjd 1,8 meter.

Om det är dessa belopp det handlar om för att bygga plank så framstår en tujahäck som väldigt lockande plötsligt.

De säger att arbetet inte är berättigat till ROT.
 
V Vippo skrev:
....så framstår en tujahäck som väldigt lockande ...
Det finns många häckalternativ bortom thuja. Vad är syftet med planket/häcken och vilken växtzon rör det sig om?
 
yonna yonna skrev:
Det finns många häckalternativ bortom thuja. Vad är syftet med planket/häcken och vilken växtzon rör det sig om?
Thuja kändes väl som det närmaste alternativet eftersom det redan sitter thuja på andra delar av tomten. Men kanske går att mixa med annat? Syftet är insynsskydd och avskärmning mot grannar. Vi har en pool som är nära gränsen så vill gärna ha något som är väldigt tätt och har minimalt med nedfallande löv och kvistar. Vi bor i Göteborg.
 
Ett plank med markskruv kommer inte att hålla sig rakt. Grannens staket som förankrats med markskruv ser förjävligt ut. Lägg då till vindpåverkan på det...
 
  • Gilla
Helmersson och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar föreslå bok (inte avenbok!) som insynsskydd och som, när den är välklippt, ger full insynsskydd även under vintern. Såvida nu inte tomten ligger alltför kustnära i gbg-trakten. Annars finns andra alternativ då poolen inte behöver insynsskyddas i lika hög grad under vinterhalvåret.

Thuja, främst sorten Brabant, kräver otroligt mycket arbete efter ett antal år då den har etablerat sig. I så fall är Smaragd ett bättre alternativ.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
yonna yonna skrev:
Jag brukar föreslå bok (inte avenbok!) som insynsskydd och som, när den är välklippt, ger full insynsskydd även under vintern.
Hur blir bok om man beskär den på toppskotten för att hålla nere höjden? Antar att man får se till att börja beskära i tid så den inte blir ”uppstammad”.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Hur blir bok om man beskär den på toppskotten för att hålla nere höjden? Antar att man får se till att börja beskära i tid så den inte blir ”uppstammad”.
Man beskär inte toppskottet på bok (resp avenbok) förrän den fått full höjd. Man kan, för att påskynda tätheten, klippa sidoskotten.

Boken växer rakt utan stöd. Full höja på 2-4 år beroende på hur man daltar med den.

Varje avenboksplanta bör bindas mot käpp som i TS's fall måste vara 180+30 cm höga. Full höjd som boken. Bara käppkostnaden gör avenboksplanteringen betydligt dyrare. Uppbindningen är viktig då häckens stam och utveckling klarar många många år. Avenboken klarar bättre torka och är inte så känslig för jordkvaliten.
 
Annars växer pil snabbt...
 
Totte_S
Då antar jag att det finns nån sorts häck-bok som du syftar på.
Jag har en mindre (just nu ca 3 m), ”vanlig” bokplanta som jag funderade på om man kunde få den tätare genom att inte släppa upp den. Den lär ju inte nått fullhöjd på 4 år, de blir ju över 10 m.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Då antar jag att det finns nån sorts häck-bok som du syftar på.
Jag har en mindre (just nu ca 3 m), ”vanlig” bokplanta som jag funderade på om man kunde få den tätare genom att inte släppa upp den. Den lär ju inte nått fullhöjd på 4 år, de blir ju över 10 m.
Nej, det är precis samma växt. (En fullvuxen bok blir förövrigt betydligt mer än 10 meter) Men bok och tex avenbok och oxel, för att nämna några vanliga träd, fungerar som häck lika väl som friväxande träd. Skillnaden är att man placerar dem tätt ihop när man vill ha dem som häck och klipper dem.

(Faktum är att liguster som är en vanlig häckväxt i Sverige också är ett träd egentligen.)
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.