1 487 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
Vad är en rimlig dieselersättning?
Har anlitat en byggare för en renovering. Tyvärr körde arbetet igång innan vi kom överens om detaljerna (en läxa till nästa gång..). Utöver arbetstid och material tar han 4,60 kr per kilometer (från när han kört från sin firma till mitt hus, när han kört efter material osv). Är 4,60 kr per kilometer (+moms) körd med dieselbil rimligt? Jag tycker det låter litet väl dyrt, men kanske det är jag som har fel. Första gången jag anställer någon. Kan jag kräva att han visar mig kvittot från när han tankade den veckan?
Redigerat:
Det är få hantverkarbilar som har en milkostnad under 46 kr. Vad har du för milkostnad på din egen bil @almodovar?D almodovar skrev:Har anlitat en byggare för en renovering. Tyvärr körde arbetet igång innan vi kom överens om detaljerna (en läxa till nästa gång..). Utöver arbetstid och material tar han 4,60 kr per kilometer. Är 4,60 kr per kilometer körd med dieselbil rimligt? Jag tycker det låter litet väl dyrt, men kanske det är jag som har fel. Första gången jag anställer någon.
Ja, är det 46:- milen plus andra fasta kostnader för bilen (ex servicebil á 300:- per dag) så är det väl dyrt. Men 46:- milen är en fullt rimlig kostnad för en bil! Sök efter bilkostnader på konsumentverket som jag tror har en sån kalkylator så ser du att det är fullt rimligt.
Idag kan du nog räkna minst 20:- milen för dieseln, sen minst lika mycket till i värdeminskning och service/underhåll.
Idag kan du nog räkna minst 20:- milen för dieseln, sen minst lika mycket till i värdeminskning och service/underhåll.
Det är 46 milen + moms, men inga andra fasta kostnader, så då borde det vara ok som jag förstår ditt svar.Tomtom79 skrev:Ja, är det 46:- milen plus andra fasta kostnader för bilen (ex servicebil á 300:- per dag) så är det väl dyrt. Men 46:- milen är en fullt rimlig kostnad för en bil! Sök efter bilkostnader på konsumentverket som jag tror har en sån kalkylator så ser du att det är fullt rimligt.
Idag kan du nog räkna minst 20:- milen för dieseln, sen minst lika mycket till i värdeminskning och service/underhåll.
Ska kolla kalkylatorn, tack.
Du gör helt rätt! Fråga runt och skaffa information innan du bråkar. Många gör tvärt om och då är det mycket svårare att backa när man råkar göra misstagD almodovar skrev:
För info, man hamnar lätt över 50-lappen per mil för en ganska normal jobbarbil. priserna har ju tyvärr stuckit iväg rejält de senaste åren.
https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/kalkyl/bilkalkyl/
Som sagt är det den enda kostnaden för bilen så är det rimligt.D almodovar skrev:
Jag rekommenderar som alltid fastpris enligt principen vad betalar jag och vad får jag?
Inga andra parametrar ska beaktas. Då blir det minst huvudvärk.
Det är den enda kostnaden relaterat till bil men som sagt är det 46kr milen+moms (så momsen kommer på därtill, den är inte inkluderad i det priset).Farstatjej90 skrev:
Tack för tipset, ska tänka på det i framtiden.
Minns med förskräckelse när man skulle samåka i föreningslivet en gång i tiden när man skulle dela soppapengen. Jag föreslog att föraren tankar fullt före, sen betalar vi åkande för att fylla upp tanken efteråt så föraren åtminstone får något för besväret... Ett jäkla liv på de som aldrig körde att det var orättvist. Föreslog då att alla delar på soppan, så får de som aldrig kör ordna bil efter förmåga (låna, hyra, vadsomhelst). Blev lite andra tongångar sen när de insåg att det ÄR ganska dyrt med fasta kostnader, tvätta bilen efteråt, stå där med repor och skador i efterhand som "ingen" visste hur det hade gått till.Fairlane skrev:
Tänk om alla hade tänkt till som TS i förväg istället
tyvärr alldeles för många i detta land som inte kan förstå att det kostar mer än bara bränslet.. värdeminskningen är ju den största bitenTomtom79 skrev:Minns med förskräckelse när man skulle samåka i föreningslivet en gång i tiden när man skulle dela soppapengen. Jag föreslog att föraren tankar fullt före, sen betalar vi åkande för att fylla upp tanken efteråt så föraren åtminstone får något för besväret... Ett jäkla liv på de som aldrig körde att det var orättvist. Föreslog då att alla delar på soppan, så får de som aldrig kör ordna bil efter förmåga (låna, hyra, vadsomhelst). Blev lite andra tongångar sen när de insåg att det ÄR ganska dyrt med fasta kostnader, tvätta bilen efteråt, stå där med repor och skador i efterhand som "ingen" visste hur det hade gått till.
Tänk om alla hade tänkt till som TS i förväg istället
Det är nog ok då. Det förekommer att det är framkörningsavgift typ 700 kr och sen mil på det.D almodovar skrev:
Liknande trådar
-
Vad är egentligen rimlig kostnad för en fasadtvätt?
Fasad -
Är priset rimligt för att måla om fasaden?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är denna offert rimlig?
Badrum -
Dimensionering av altan, verkar detta rimligt?
Altan & Uteplats -
Är det rimligt att få inköpspris på EL vid installation?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.