Sitter och skissar på min KNX-lösning och funderar över hur många linjer jag behöver. Jag har läst att man kan ha 64 "deltagare" på en linje, men vad räknas som en deltagare? :thinking:

Är det en adress som utgör en deltagare, eller är det en enhet/komponent? Om jag har en brytaktor i centralen med 8 kanaler, räknas den som 1 deltagare eller som 8? ... för den har väl en adress per kanal?
 
ullberg
En adresserbar enhet så din 8-portas aktor räknas som en (1). Det handlar såvitt jag förstår ffa om att säkra tillräcklig strömförsörjning på bussen (varje deltagare får använda max 10mA och om du har en 640mA strömförsörjning blir det 64, har du en 320mA blir det 32…) det kan gå med fler och man kan också använda repeaters (tror jag det heter) för att komma upp i de 255 adresserna som tekniskt finns på varje linje.

/U
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Sitter och skissar på min KNX-lösning och funderar över hur många linjer jag behöver...
Du får nog ligga i om du ska känna dig begränsad av att endast ha en linje. ;)

M mlindsten skrev:
... för den har väl en adress per kanal?
Varje enhet (device) har endast en fysisk adress vilket är det som diskuteras här.
Vad gäller gruppadresser så har du inga praktiska begränsningar. Alla komponenter tar del av samtliga telegram till samtliga gruppadresser men det är i parametersättningen (via Ets) man programmerar resp. komponent för vilka telegram som just den komponenten faktiskt ska ska lyssna på.

Den fysiska adressen används alltså egentligen bara vid parametersättning av resp. komponent och inte vid drift.
De olika kanalerna i en specifik komponent har alltså bara programmerats att agera på olika gruppadresser. Vid denna programmering adresserade man dock en och samma fysiska adress.
 
  • Gilla
Frasse_Man och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Varje enhet (device) har endast en fysisk adress vilket är det som diskuteras här.
Vad gäller gruppadresser så har du inga praktiska begränsningar. Alla komponenter tar del av samtliga telegram till samtliga gruppadresser men det är i parametersättningen (via Ets) man programmerar resp. komponent för vilka telegram som just den komponenten faktiskt ska ska lyssna på.

Den fysiska adressen används alltså egentligen bara vid parametersättning av resp. komponent och inte vid drift.
De olika kanalerna i en specifik komponent har alltså bara programmerats att agera på olika gruppadresser. Vid denna programmering adresserade man dock en och samma fysiska adress.
Noterat. Tack för info!
 
Om jag bara behöver en linje för mina enheter, måste jag fortfarande ha en huvudlinje också?

På min skiss har jag 28 tryckknappsgränssnitt, 5 brytaktorer (med 16 kanaler), 1 dimmeraktor (med 4 kanaler), 1 gateway för golvvärme (Uponor) och ett KNX-gränssnitt. Det blir 36 enheter och får plats på en linje, om jag har fattat rätt.

Hur många linjekopplare och strömförsörjningar behöver jag?


Jag undrar också om man kan styra alla vägguttag i ett rum (som flest har jag 9 st) via samma kanal på en brytaktorn (https://hager.com/se/katalog/produkt/tym616d-brytaktor-knx-16x16a-c-la), eller blir det för hög belastning?
 
M mlindsten skrev:
Om jag bara behöver en linje för mina enheter, måste jag fortfarande ha en huvudlinje också?
Du behöver endast en (1) linje.

M mlindsten skrev:
Det blir 36 enheter och får plats på en linje, om jag har fattat rätt.
Ja.

M mlindsten skrev:
Hur många linjekopplare och strömförsörjningar behöver jag?
0 st linjekopplare och 1 st strömförsörjning.

M mlindsten skrev:
Jag undrar också om man kan styra alla vägguttag i ett rum (som flest har jag 9 st) via samma kanal på en brytaktorn ([länk]), eller blir det för hög belastning?
Man definierar först hur många/vilka vägguttag man vill ha på en grupp. Denna grupp avsäkras med (antar jag) 10A och kan sedan fördelas via 1, 2, 3...n kanaler i din aktor. (eller direkt till VU utan att styras av aktor).
Då varje kanal (relä) i aktorn är dimensionerad för 16A kan du alltså styra en hel sådan grupp via en enskild kanal.

Det förutsätter också att ett gruppen inte försörjer allehanda "stygga" förbrukare samtidigt då resp. relä får helt andra begränsningar. Det torde dock inte vara något problem i normala bostadsrum.

Svensk standard förespråkar väl för övrigt minst två grupper per rum, t.ex. en för belysning och en för vägguttag så det kan man ju också fundera kring.
 
Redigerat:
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Man definierar först hur många/vilka vägguttag man vill ha på en grupp. Denna grupp avsäkras med (antar jag) 10A och kan sedan fördelas via 1, 2, 3...n kanaler i din aktor. (eller direkt till VU utan att styras av aktor).
Då varje kanal (relä) i aktorn är dimensionerad för 16A kan du alltså styra en hel sådan grupp via en enskild kanal.
Toppen!

På produktsidan finns det diverse olika effektuppgifter, men de säger mig inte så mycket. Vad skulle hända om jag har en grupp vägguttag som styrs av en kanal på brytaktorn och jag belastar dem "för mycket". Kan jag förstöra brytaktorn eller löser säkringen ut innan den risken uppstår?


En annan fråga. Finns det några nackdelar med att avända brytaktorer med fler kanaler?

Jag skrev ovan att jag tänkte 5 st med 16 kanaler, vilket blir 80 kanaler totalt. Det finns även motsvarande enhet med 20 kanaler (https://hager.com/se/katalog/produkt/tym620d-brytaktor-knx-20x16a-c-last) och då behöver jag ju bara 4. Det blir billigare, men finns det några nackdelar?
 
Redigerat:
M mlindsten skrev:
Vad skulle hända om jag har en grupp vägguttag som styrs av en kanal på brytaktorn och jag belastar dem "för mycket". Kan jag förstöra brytaktorn eller löser säkringen ut innan den risken uppstår?
Säkringen har som uppgift att skydda kabeln, inga anslutna komponenter. Risken att överbelasta ett relä i en brytaktor ser jag dock som obefintlig i en bostadsmiljö.

M mlindsten skrev:
En annan fråga. Finns det några nackdelar med att avända brytaktorer med fler kanaler?
Nej, egentligen inte annat än att man kanske tenderar att centralisera installationen något mer istället för att ha fler lokalt placerade "undercentraler" på olika platser i huset.
Priset priset kanal sjunker och den fysiska storleken på enheten blir endast marginellt större. Det är för övrigt alltid bra att ha många kanaler tillgängliga på resp. plats.

M mlindsten skrev:
Det finns även motsvarande enhet med 20 kanaler och då behöver jag ju bara 4. Det blir billigare, men finns det några nackdelar?
...eller så köper du 5 enheter med 20 kanaler vardera. ;)
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Toppen!


En annan fråga. Finns det några nackdelar med att avända brytaktorer med fler kanaler?

Jag skrev ovan att jag tänkte 5 st med 16 kanaler, vilket blir 80 kanaler totalt. Det finns även motsvarande enhet med 20 kanaler ([länk]) och då behöver jag ju bara 4. Det blir billigare, men finns det några nackdelar?
Det blir dyrare om en av dom går sönder och man behöver byta ut den om man har få enheter med många kanaler. Annars brukar prissättningen vara så att det inte blir sådär värst mycket dyrare med fler enheter men samma antal kanaler.
Det man ska se upp med är om fler kanaler delar matning och man behöver separerade kontakter.
Ska man göra nåt mer avancerat bör man också kolla upp att apparaterna har tillräcklig logik för att hantera det man tänker göra innan man köper.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
F frause skrev:
Det blir dyrare om en av dom går sönder och man behöver byta ut den om man har få enheter med många kanaler.
Sant. Hur vanligt är det att en enhet går sönder? Är det något man behöver räkna med?

F frause skrev:
Det man ska se upp med är om fler kanaler delar matning och man behöver separerade kontakter.
Du menar att vissa (alla?) brytaktorer har färre matningar än antalet kanaler? Det går alltså inte att ha varje kanal på en egen säkring (om man nu skulle vilja det)? Hur ser man detta, exempelvis för TYM620D från Hager som jag länkar till ovan?
 
ullberg
M mlindsten skrev:
Sant. Hur vanligt är det att en enhet går sönder? Är det något man behöver räkna med?
Min egen anläggning har varit i drift sen 2010 och hittills har ett tryckknappsgränssnitt kastat in handduken (nu kanske det var mitt eget fel då jag använde det på ett lite konstigt sätt), men jag vet andra anläggningar där fler och dyrare prylar pajat, rent krasst antar jag att ett olyckligt blixtnedslag kan bli väldigt kostsamt i en KNX-anläggning

/U
 
M mlindsten skrev:
Sant. Hur vanligt är det att en enhet går sönder? Är det något man behöver räkna med?


Du menar att vissa (alla?) brytaktorer har färre matningar än antalet kanaler? Det går alltså inte att ha varje kanal på en egen säkring (om man nu skulle vilja det)? Hur ser man detta, exempelvis för TYM620D från Hager som jag länkar till ovan?
Vissa har gemensam ingång på flera kanaler, ja. TYM620D har separata potentialfria kontakter. Tycker det framgår av bilden på brytaktorn, i kretsschemat i manualen och så stod det nånstans att det var x antal potentialfria kontakter.
På de jag sett med gemensam matning har det framgått rätt tydligt.

Inte så vanligt att det går sönder saker skulle jag säga. Men saker går sönder förr eller senare. Har man stora system kan man räkna att nåt kommer gå sönder då och då oavsett vad det handlar om. På mitt förra jobb hade vi en strömförsörjning och en linjekopplare på reservdelshyllan, men då handlar det om ett system på runt 1000 deltagare av blandade åldrar. Inget jag skulle gå och oroa mig över egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.