Vet att frågan diskuterats många gånger men vad är skillnaden?
Blir det lika bra med oavsett vad man gör, bara man gör något?
Vill ju att altanen skall vara ljus efter par år och inte så där mörk och se smutsig ut

Sedan tycker jag det här med vaximpregnering verkar intressant? Hur gör man samt vilken nytta gör det?

Skall lägga trall i helgen så det blir väl tidigast i höst som jag måste välja? Eller?
 
Jag skulle vilja säga att om man oljar blir det mörkare med tiden och kan i viss mån bevara ursprunget (till viss del i början) sen har man slippning och in-oljning i ett evighets-loop när det börjar bli mörkt...

Själv använder jag såpa för att rengöra/skrubba av. p.g.a att jag vill att det ska ljusna och vända till en enligt mig vacker grå silvrigt däck. där av använder jag såpa... Jag skulle inte vilja säga att det skyddar något direkt isf får man göra det ofta... :cool:
 
Vill ju gärna att altanen håller ett "nytt" och "fräscht" utseende år efter år. Har ju sett på många mörka och fula altaner och det vill man ju undvika. Frågan är hur?

Vaxning? Hur funkar det?
 
Vi har just behandlat vår 10 år gamla trall som såg för bedrövlig ut.
Vi använde detta http://www.sioo.se/
Blev kanonsnyggt. Ljust och behagligt.
Dock var medlet lite dyrt :(
Vår trall var mycket svart så vi körde med högtrycken först och använde Sioos båda två produkter. Bägge är som vatten och lite blaskiga att lägga på.
Det sista medlet skyddar visst ytan, så man måste ha båda.

Resultatet:
Ljus yta när trallen är torr. Däremot blir trallen mycket mörk när det regnar på den samtidigt som vattnet pärlar på ytan precis som om trallen var vaxad.
 
Man oljar in trall för att den skall stöta ifrån sig vatten och inte dra med sig smuts ner i fibrerna. (effekten är som en nyvaxad bil). Tyvärr så finns det massa skräpolja på marknaden med väldigt låg torrsubstans. Dessa har nästan motsatt verkan. Bästa idag är annars vattenspädbar trall"olja". Den ger en härligt ljus nyans och stöter bort vatten jättefint.
 
titanium:
Du har inga före/efter-kort på resultatetVad låg priset/kvm på för sioo?

Nimajneb:
Vilka oljor är bra då? Alla som säljs på färgaffärerna?
 
maran74 skrev:
t
Nimajneb:
Vilka oljor är bra då? Alla som säljs på färgaffärerna?
Fråga hos färghandlarn, själv kör jag med Cuprinol Träolja-V , men det finns av alla tillverkare och jag vet inte om det skiljer så mycket mellan premium tillverkarna.

Det var någon test av träoljor för ett tag sedan, sök i forumet.
 
Nimajneb skrev:
Fråga hos färghandlarn, själv kör jag med Cuprinol Träolja-V , men det finns av alla tillverkare och jag vet inte om det skiljer så mycket mellan premium tillverkarna.

Det var någon test av träoljor för ett tag sedan, sök i forumet.
Dom börjar bli duktiga på att peta UV-skydd i oljorna nu för tiden oxå så hör er för om det i färgaffären. Tänk även på att pigmenterad olja skyddar bättre då pigmenten bromsar nedbrytningen av träfibrerna.

Vill man förresten vara värst så använder man Osmos nya oljevax 420 för utomhusbruk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.