Jag har följt detta utmärkta forum i drygt ett år, lärt en hel del och även lämnat vad jag tyckt vara bra råd. Men jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för hur jag själv skall göra med vår familjs uppvärmningsproblem:( . En bit på vägen har jag dock kommit, men vill gärna höra era synpunkter:

Förutsättningar:
Släktgård/lantbruksfastighet) i inlandet (Dalarna, Falun), skog & utarrenderad åkermark.
så vedförsörjningen är "gratis" om man vill göra det själv.

I framtiden kanske permanentbostad, men tills vidare utnyttjad som "fritidshus" 2 bostadshus om ca 125 + 125 m2 (1/2-plans med vissa källarutrymmen), ena huset mest utnyttjat som gästhus. Ekonomibyggnader finns dessutom, varav en del halvvägs redan ombyggt till ca 60m2 bostadshus av tidigare ägare, som dessutom grävt ned plastkulvert till detta. (Ej inkopplad)


Vattenburen värme, tvårörssystem i ena huset ettrörs i det andra (Gemensam schunt & pump). Pyttelitet pannrum med 500+500 l acktankar 9kW elpatroner i botten! på ena tanken + keramisk underförbr, panna från 1994 i ena huset, kulvert för värme & vv till hus 2.. Skorsten som skadats av soteld i pannrumshuset. Elberedare för VV i serie med acktankens förrådsberedare. Öppet expkärl.
Radiatorer har termostatventiler. (Men är möjligen för små för lågtempsystem).
Modern köksspis (Viking 30) i huset med pannan. Antagligen oanvända pipor i skorstenen.

Gammal köksspis + öppen spis + relativt ny vedkamin i andra huset.
----------
Idag springer vi med ved till eldstäderna och låter elpatronerna stå för resten. Försöker skruva ner termostater/schunt och slå av / eller ställa ner termostat på elpatroner när vi inte är där . Elförbrukning Okt-Okt ca 15 000 kWh. Men samtidigt drog det 200kWh / dygn förra julen...(Och det brukar vara +6--+12 inne när vi kommer dit,lite kallt...)

Vedpanna har vi iofs, men skorstenen måste som sagt fixas och den pannan har ingen rökgasfläkt (Anledningen att det blev soteld var att förra ägaren hade satt en fläkt på skorstenstoppen som inte var styrd av annat än en timer).
---------
Mitt huvudalternativ nu är att sätta insatsrör i skorstenen, slänga ut vedpanna & acktankar och sätta in en 20kW pelletspanna (Tex Fokus PE 20) med veckoförråd i pannrummet. Dessutom komplettera med en kakelugn eller liknande på bottenvåningen i "pannrumshuset" för att kunna få en någorlunda kompromiss mellan ekonomi & bekvämlighet & kunna ha någorlunda billig "grundvärme" när vi inte är där, även om det känns fel att köpa pellets när veden är "gratis"...

(Tänkte dessutom vara så "ful" att jag införskaffar en vedeldningstillsats till pelletspannan....inte så bra förbränning men lite pengar kan man spara.. inga grannar som kan klaga på rök heller...)

Möjligen dessutom komplettera med luft/luft värmepump i andra huset, samt sätta en insats i den öppna spisen.

Synpunkter.....
 
Om du avverkar så blir flis från grot ett snorbilligt alternativ. Fast det blir ju två veckor i skogen varje år.
 
Har tänkt på flis, men det skall ju helst torkas, förvaras i brandsäkra utrymmen och tar större plats än pellets. Brännare & panna är dyrare och har eg. inte plats i "pannrummet" för något annat än ett veckoförråd pellets. Sen behöver man nu investera i en flistugg också... Kanske ett alternativ om vi bodde där permanent.

Skulle hellre i så fall ha en rejäl vedpanna med jätteackumulator (Som kan hålla värmen 1 vecka ), men det finns inte plats för det heller.

Kalkylen för olika alternativ blir väldigt olika när man räknar på att stora delar av året ligga bara med underhållsvärme för att hålla husens insida & röranläggningar över noll grader....
 
Tycker jag har slipper många problem om jag blir av med ackumulatorbehovet. (Med en pelletspanna), värmesystemet kommer att bli mkt enklare när man slipper tänka på tankskiktning etc..Dessutom ta liten plats och tror nog en pelletsanläggning kräver bra mindre service än en flispanna. Man kan ju sälja skog/ved och köpa pellets....
 
H
Tycker du har tänkt helt rätt.
 
Läste slarvigt: :surprised:, missade helt att det var ett fritidshus. Sorry.

Frågan blir då hur ofta och länge ni är där. Har du tänkt att pelletseldningen skall gå obevakad?

Vi kör LLVP som grundvärme och eldar med ved i braskamin och köksspis. Man tröttnar dock på suset från pumpen och all smuts från eldandet. Det blir ytjordvärme vad det lider.

Problemet med luft/luft pumpar i Dalarna är väl bara att det inte ger något när det är riktigt kallt. Då blir det till att elda.
 
Jag hade nog satsat på L/L värmepump för grundvärmen när ni inte är där och sen någon av dom lösningarna du har funderat över, jag är inte så jätte hemma på olika "eldnings" system men har du möjlighet till ved eller pellets så verkar det ju vara det som många förespråkar.
 
Skorsten som skadats av soteld i pannrumshuset
Nja, hade jag min ved "gratis" skulle jag eldat med ved... LLVP är tills vidare men
även här "söder om Dalälven kan temperaturen gå ner rejält och då förslår inte LLVP så långt.
Ska ni bo där permanent så skulle jag göra en "zingo" och skaffat en lådformad acktank, borde få plats med 2000 liter, (500 liter rund+500 liter rund..isolerade?
Panna från 94? vilken?

Att ha skog och elda med pellets är om man är frisk och kry är lite som att gå över ån efter vatten...;)
 
Fritidshus är det för närvarande, används dock ganska mycket, säkert 150-200 dagar per år, minst används det dock vintertid , det är då helt ok att sänka innetempen till mellan 5 & 10 grader...Tanken var dock att lösningen även skall vara ok för permanent boende så småningom.

I första hand tänkte jag mig köra pellets när vi är där men vore bra om man kunde låta pannan gå och ställa ner innetempen när man åker därifrån.
Vågar man låta en pelletspanna gå obevakad tills veckoförrådet brunnit ut ?

Vi har iofs gott om plats för "riktiga" VP-installationer (Berghål, markvärme på egen åker eller tom sjövärme) men jag är inte så förtjust i dessa lösningar, dels kostar installationen mycket, dels är de trots allt elberoende, och eftersom ved är gratis, endast underhållsvärme behövs stora perioder, och skorsten & pannrum finns, så lutar det åt en kombination av biobränsle och el. En luft/vatten VP har jag övervägt men den kostar ju lika mycket som en ny pelletspanna....Sen surrar den & kommer inte fungera så bra vintertid....

Solvärme tycker jag blir för dyrt och komplicerat, möjligen har jag tänkt bygga några luft-solfångare för att få kompletterande värme höst & vår...Så mycket varmvatten gör vi heller inte av med trots allt och skulle det behövas är det bara att starta pelletspannan, men har tänkt ha elberedaren kvar i serie med denna, så att inte pannan behöver värmas upp sommartid. Tror det blir en del onödiga förluster om man kör den inbyggda elpatronen i pelletspannan då, dessutom kan man vintertid i det fallet ställa ner pelletspannans elpatron rejält i temperatur när man lämnar stället några veckor, men fortfarande ha varmvatten tillgängligt när man återvänder (Timer-eller fjärrstyrning är ju iofs ett annat alternativ)

Provade förra vintern att dra ner acktankens elpatron till 30 grader och det funkade ganska bra, -10 ute, schunten på 2 och det förbrukade ca 2kW och höll innetempen på ca 6 grader.. Men tänker mig ha schuntautomatik med innetempgivare, så då kanske man kan köra pelletspannans elpatron konstant på 60 grader om man ställer ner innetermostaten till 10 grader och få samma resultat iofs ?
 
Det beror ju också lite på vilken tidshorisont du har.

Om du inte tänker flytta in permanent förrän om, säg, 10 år så känns det lite tidigt att göra stora investeringar i ett uppvärmningssystem nu.

15 000 kWh är inte mycket att bråka om. Tryck in en LLVP för 10 000 kr och se tiden an. När det är dags att flytta permanent kanske prissättningen på olika bränslen ser helt annorlunda ut än i dag., och du kan fatta ett bättre beslut.

Kanske du tom hittar en flistugg på Blocket. Något skall man ha att göra på fritiden. :)
 
Vågar man låta en pelletspanna gå obevakad tills veckoförrådet brunnit ut ?
Nej, förra vintern hade vi en hel del bränder i Dalarna just pga att folk trodde att pelletpannan är självgående... en del bygger konstiga matare som får bakslag...
min granne kollar sin minst varannan dag...
Solvärme funkar inte när det är dimma och en halvmeter snö på taket (som nu)
Bergvärme kostar för mycket men skulle nog vara det smidigaste för dig.
LLVP funkar ganska bra men blir det -20C så kan det bli kallt iallafall.
15000kr/år i extra utgift är lite jobbigt tycker jag. knepigt problem...:(
 
gnoll skrev:
Nja, hade jag min ved "gratis" skulle jag eldat med ved... LLVP är tills vidare men
även här "söder om Dalälven kan temperaturen gå ner rejält och då förslår inte LLVP så långt.
Ska ni bo där permanent så skulle jag göra en "zingo" och skaffat en lådformad acktank, borde få plats med 2000 liter, (500 liter rund+500 liter rund..isolerade?
Panna från 94? vilken?

Att ha skog och elda med pellets är om man är frisk och kry är lite som att gå över ån efter vatten...;)
Denna vecka har jag en släng av ryggskott dessutom....


Pannan är en Albin från (keramix ? kommer ej ihåg benämningen nu, är inte där förrän till helgen), men den har fungerat dåligt sedan den installerades, (Den har ingen rökgasfläkt utan är beroende av självdrag och det har rykt in massor och varit svårt att få¨den att fungera tidigare pannrumsväggarna och taket är svarta av sot....) Förra ägaren hade satt in en oljebrännare(olja i oljefat från 30-talet hehe) för att slippa de problemen, men den är bortmonterad nu. (Se bilden).

Har funderat på att sätta en pelletsbrännare där istället iofs, men styr-reglersystemet & VVS installationen är fel som jag ser det..dessutom tror jag anläggningen som den ser ut nu kommer att dra onödigt mkt pellets....

Men 2000 liter acktank är inte tillräckligt det heller det blir nog bara max ett dygns behov där det är som kallast, skulle helst se att acktanken i så fall är stor nog att man kan komma fredag lunch och elda några ilägg, att husen värms upp från 10 grader inne till 20 och att tanken räcker för att vidmakthålla detta tom söndag + dessutom kan hålla underhållsvärme 10 grader i husen tills nästa fredag (Ännu hellre 14 dagar)....

En seriös vedpanneanläggning skulle i mitt fall behöva 3-5 kbm acktank(ar). Ock skall det in så mycket acktank behöver jag ha flera slavtankar i angrändande garage med pumpar och annat jox...komplext.
 
  • Albin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstiga bakslag?Blir det om man snålar och stryper alla spjäll man kommer åt för när det rasslar om pelletsen och brännaren går tycker man att det går så mycket.?...Är nog mer problem med osotade skorstenar när det handlar om olyckor;)....Bra drag genom pannan blir liksom "Raka rör med öppna spjäll...så blir det nog bra:) ved som pellets

Mvh
 
H
PST skrev:
Vågar man låta en pelletspanna gå obevakad tills veckoförrådet brunnit ut ?
Står pannan i ett eget pannrum tillsammans med veckoförråd och väggarna är brandisolerade så har du en bra början.
Har du en modern brännare, bra installation, dragregulator och tilluft till pannrummet minimerar du riskerna för någon pannpuff. När det har inträffat bränder och tillbud beror det nästan alltid på slarvig installation, dåligt underhåll eller fel val av brännare.
 
Med 5000 liter acctank skulle det även bli mer än ett par vedinlägg.

Ska du värma 5000 liter 50 grader går det åt 4.2 x 5000 x 50 = 1 050 000 kJ = 292 kWh.

Dvs en 20 kW panna får gå på maxeffekt i 15 timmar. Husets förbrukning under tiden oräknad.

I praktiken skulle du få du elda halva, om inte hela, helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.