Tjena! Jag har köpt en sommarstuga och taklampsknapparna leder fram till en sån här dosa. Nu vill jag koppla på belysning här men vet inte vad jag ska skaffa för grejer eller om detta ens används längre. Någon som känner igen?

Vit äldre eldosa på vägg med synliga kablar, i ett rum som ser ut att vara i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal eldosa med framlagda ledningar och plats för kopplingar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser skum ut. Inget som jag har sett.
Byt ut till något mer modernt.
Är det ett taklampsuttag du vill ha så köp ett utanpåliggande.
Fast installation ska utföras av auktoriserad firma/installatör.
8997343494174.jpg
 
Har för mig att det där är en äldre standard som aldrig slog igenom. Kan ha varit på 70 talet. Tror inte att du kan köpa passande kontakter idag.

Annars påminner den lite om den nya standard för lamputtag som just nu genomförs.

Du kan köpa nya lamputtag för utanpåliggande montage och ersätta dem. Frågan är om trådarna inne i dosan är långa nog.
 
E etompau skrev:
Ser skum ut. Inget som jag har sett.
Byt ut till något mer modernt.
Är det ett taklampsuttag du vill ha så köp ett utanpåliggande.
Fast installation ska utföras av auktoriserad firma/installatör.
[bild]
Jag tänker låta en elektriker dra om alla el såsmåningom eftersom elen är ojordad och ca 80-tal.tills dess tänkte jag att det kanske gick att plugga i någon slags kontakt i denna så jag slipper kostnaden för elektriker fram tills allt dras om.
 
TummenMittPåRyggen TummenMittPåRyggen skrev:
Jag tänker låta en elektriker dra om alla el såsmåningom eftersom elen är ojordad och ca 80-tal.tills dess tänkte jag att det kanske gick att plugga i någon slags kontakt i denna så jag slipper kostnaden för elektriker fram tills allt dras om.
Åk till någon elfirma i dina krokar och visa bilden. Kanske har dom ngt i sina gömmor.
 
Finns, eller åtminstone fanns, sådana takuttag, som monterades infällt i taklisten. I mitt hus (1978) finns det bara i vardagsrummet och matsalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.