Hittade denna "säkring" i ett hus från 70-talet. Gruppschemat gör mig inte klokare.
 
  • Gammal säkringspanel med keramiska proppar i ett hus från 70-talet, oklart gruppschema i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handskriven etikett för gruppschema över hushållsel med benämningar och säkringsstorlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Det är för att kunna mäta strömmen med en tångamperemeter.
 
  • Gilla
Sven Thomas Jansson och 3 till
  • Laddar…
tommib
Har en sådan tingest någon intern säkring?

Just där den sitter, på matningen till VVB, så kanske det inte är så farligt om värmeelementen är D-kopplade. Då kommer nämligen de andra säkringarna skydda även den kretsen. Om elementen däremot är Y-kopplade så kan man få för hög belastning på gruppledningen (i udda felfall).

Ny propphuv hittar du på t.ex. Clas Ohlson
 
Svart mätpropphuv med varningstriangel och genomskinlig mitt mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det måste sitta en säkring i för att det ska fungera, och gruppledningen blir inte överbelastad av en mätpropphuv.
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
tommib
Aha, det är så den funkar.

Jag tänkte att om den inte hade en intern avsäkring utan bara var en bygling från bottenkontakten till gängan så hade man plötsligt "flyttat" avsäkringen till huvudsäkringen för den fasen, modell svarvad mässingspropp.

Kul att se sådana där saker som man inte stöter på som ickeelektriker annars.
 
nisse123 nisse123 skrev:
[bild]
Ja det måste sitta en säkring i för att det ska fungera, och gruppledningen blir inte överbelastad av en mätpropphuv.
En sån har jag aldrig sett :D Går det att få tag på någonstans? Hittar ingen återförsäljare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dagens modell ser ut så här:

[bild]

Och finns att köpa lite här o där
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Ah, perfekt

Tack
 
vilken bra liten pryl!
men om man(som jag) har en "modern" normcentral - Finns det någon motsvarande fiffig mätkoppling ?
Eller hur gör man?
 
  • Gilla
soundfox
  • Laddar…
Då sätter man in en sån här på en ledig plats:

Din-rälsmontage kWh elmätare med digital display och märkning för tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, tack för informationen. Snyggt om man vill ha en fast installation. Det finns fördelar med en diazed central.
 
Det är två helt skilda typer av mätanordningar
Med den till diazed säkringar kan du mäta momentan förbrukning öber den gruppen medan enfas energimätaren visar total förbrukning
Går att se momentan förbrukning henom att räkna antal blink per tidsenhet men bättre att använda en strömtång runt fasledaren
Men då krävs det att du öppnar centralen och mäter på fasledaren
 
E
En modern normcentral är nästintill beröringsskyddad även när man plockat av locket så där är det inga problem att slänga på strömtången runt fasledaren istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.