Hej! Precis köpt ett hus från 45' med kamin och undrar om någon kan förklara funktionen av den byggda mantel runtom kaminen.
Förmodar tegel/puts...
Fann även en tank på baksidan av braskaminen (se bild 2,3) som jag undrar vad den har för funktion och om den kan tas av ifall jag river manteln.
Renoverat vardagsrum med öppen spis och putsad mantel omgiven av skyddsplast och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppvy av en äldre Morsø kamin med en mystisk tank ansluten på baksidan, nära ett öppet ventilationsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av en braskamin med en ansluten tank, täckt av en tegel/puts mantel i ett hus från 1945.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för er hjälp! R.
 
Värma vatten eller går röken genom där?

Den murade manteln är nog bara skydd/värmebank.

/ATW
 
  • Gilla
R.H.H
  • Laddar…
Tack! Vill helst inte byta ut kaminen men rädd för att den kommer att se ut som en liten pansarvagn om jag nu avlägsnar manteln
 
Är det verkligen en tank`Kan det vara en gammal termatorinsats ,som suger in luft genom det som ser ut att vara ett galler nere vid golvet och som tidigare värmts upp bakom "tanken" och sedan släppts ut i nån igenmutad öppning högre upp? Om du istället menar den runda "tanken" som ligger vågrät bakom kaminen är det säkert en förskjutning av rökröret så det passar till den murade kanalen. I vilket fall så är det bara att riva vilket åxå är positivt för kaminens värmespridning
 
  • Gilla
R.H.H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.