T
Hallå!
Funderar på hur denna "T-koppling" fungerar. Den är sista punkten för "matningen" av varmvattnet innan det kommer till blandare och dylikt. Om jag stänger termostaten ska flödet då stoppas i röret som går upp (troligen utg. vv)? Eller blir det så att kv fortfarande går igenom.

Sedan undrar jag vad den andra bilden är för något? Fattar jag rätt så är den blåa för övertryck eller liknande och den svarta längst till höger stoppar flödet? Men vad kan den vänstra svarta "pluppen" göra?

Grejerna sitter kopplade mot en oljepanna i ett system som också har luft/vattenvärmepump. Systemet hanterar både varmvattnet och varmvattnet.

Frågorna ställs då jag tänkt komplettera med en separat vvb och vill då kunna strypa det här "systemet" och sen bara koppla dit vvb direkt på stammen som går upp till blandare och dylikt. Men när jag tror mig stänga termostaten och grejen på andra bilden så flödar ändå vv...
 
  • T-koppling i koppar med monterad termostat, en del av varmvattensystem, frågor om funktion och flödeskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • T-koppling på kopparledningar märkt "SOMATHERM" med blå och svart ventil, använd för varmvattenreglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med T-koppling, termostat och en grön cirkulationspump, märkt för varmvatten och ackumulatortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Varför stänga av och sätta en VVB separat , eldar du inte i pannan då och får VV från den , det går att sätta en VVB efter utgående VV-rör samt blandningsventil efter den
 
Drt första är en blandningsventil. En termostat som blandar hettoch kallt vatten till lämplig varmvattentemperatur. Vredet ställer temperaturen.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
T
Det slutade med att jag monterade dit en kulventil. Då kan jag välja vilken system som ska värma vattnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.