Hej,

Har påbörjat ett renoveringsarbete i min nya lägenhet. I ena sovrummet finns detta. Jag är lite osäker på vad det egentligen är men det ser ju ut att vara ventilationsrelaterat. Om man drar i snöret så verkar inget hända.

Gammal smutsig ventilationsgaller i taket med ett snöre kopplat till den i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följdfråga:
Om detta nu inte har någon kritisk funktion, får man ta bort/täcka för detta? Finns det något snyggt sätt att göra det på isf?
 
Ventilationsgaller har troligtvis varit en funktion att öppna / stänga i snöret.
Brukar sitta med spik i sidorna, plocka bort gallret gör rent och måla och fixa till funktionen eller plocka bort snöret och ha ventilation hela tiden
 
  • Gilla
Peligroso och 1 till
  • Laddar…
Det är ett spjäll. Uppenbarligen funkar det inte längre. Plocka ner det och renovera är mitt förslag. Mina sitter skruvade i en inmurad ram. Men din ser ut att vara övermålad mer än en gång, så dkruven kan vara gömd.
 
  • Gilla
Peligroso
  • Laddar…
Helt riktigt, skruven var gömd upptill (den där pluppen i mitten), har fått ned gallret nu och ska försöka fräscha till det något. Sjukt äckligt var det där uppe. Tack för hjälpen!
 
Kan bli hur snyggt som helst efter lämplig behandling.
 
Y
Dessa tolkar jag som självdrags ventilation.
Känn och det drar luft eller om det verkar vara igenbommat.

Ifall den fortfarande andas så bör du kanske be dom fixa till den så den går att justera med snöret igen annars kan det bli kallt hos dig när det blåser som mest under kyliga dagar. Såvida inte hyresvärden är generös med värme på radiatorerna.

/och ingen ventilation är bra att stänga helt/
 
Y Yrrol skrev:
Dessa tolkar jag som självdrags ventilation.
Känn och det drar luft eller om det verkar vara igenbommat.

Ifall den fortfarande andas så bör du kanske be dom fixa till den så den går att justera med snöret igen annars kan det bli kallt hos dig när det blåser som mest under kyliga dagar. Såvida inte hyresvärden är generös med värme på radiatorerna.

/och ingen ventilation är bra att stänga helt/
Det drar onekligen lite där. Det är även en bostadsrätt, så jag antar att det är mitt ansvar att fixa den :)
 
Jepp, tilluftskanal och ventiler brukar normalt bostadsrättsägaren sköta, frånluftskanaler är normalt föreningens ansvar.

Du bör som sagt ta ner och renovera den så den går att reglera, blir annars lätt kallt vintertid.

Jag är nästan säker på att du har en likadan i andra sovrummet om detta har varit sovrum sedan huset byggdes, men den är troligtvis övertapetserad.

Man bör aldrig täcka över eller ta bort tilluftsventiler i hus med självdrag då det kan skapa obalans och du får sämre luftombyte.

Vid en OVK kan man även få en anmärkning på detta vilket måste åtgärdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.