Efter att ha rivit ned två våder med tapet på en av väggarna i sovrummet som är en yttervägg så har jag hittat små rostbruna fläckar på gipsskivan. Vad är detta? Är det nikotinfläckar? Mögel? Eller bara skit?
Om det är mögel behöver det åtgärdas? Och då måste det väl falla under dolt fel, då jag fick riva ut en garderobslänga och tapet så det har varit omöjligt att se under besiktning och man ska väl inte förvänta sig mögel på gipsskiva på en inomhusvägg på ett hus som bara är 20 år? IMAG1116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
dolt flugskit kanske ?
 
Skulle kunna vara mögelfläckar. Om en garderob står längs en yttervägg blir det mycket kallare bakom den än i resten av rummet. Risken finns då att luftfuktigheten i rummet kondenserar på ytterväggen. Det måste dock till ganska mycket fukt innan det möglar under tapeten och du borde sett spår även utanpå den.

Det kan också vara så att den som tapetserade en gång i tiden som använt skitigt klister, rostig roller eller klister med mögelfläckar i.

Jag tror inte att det går att driva detta som dolt fel med framgång. Väggarna är trots allt ganska gamla och felet är inte stort. Om jag förstått dina andra trådar rätt så är det ett bostadsrättsradhus du renoverar. I bostadsrättsövertelser finns inte begreppet dolt fel. Möjligtvis kan föreningen vara ansvarig om orsaken är saknad isolering i yttervägg, bristande ventilation eller liknande. Kolla med grannarna eller styrelsen om fler har sett dessa fläckar hos sig.
 
Tapeten var två lager papperstapet och den syntes det ingenting på inte ens på baksidan av tapeten. Jag funderar på om det kan vara så att Mockfjärd som byggt husen har haft gipsskivorna liggandes ute så de dragit på sig lite mögel och sedan har det inte blivit värre än så.
För det är just bara en enda gpsskiva i ett rum på 26 kvm som ser ut såhär...Och jag har en annan vägg som också är yttervägg men som har stått fri som inte ser ut såhär. Dessutom har jag ett ventilationshål genom väggen ovanför fönstret och isoleringen i det hål är ren,fräsch och gul inte missfärgad alls så det verkar ju inte komma fukt genom ytterväggen..
Vad gäller dolt fel i brf så är det ju köpelagen som gäller ochh dolt fel går ju faktiskt under fel som inte kunde upptäckas vid köpetillfället av varan och man har två år på sig att upptäcka sådana fel till skillnad från hus där man har 10. Man har ju en lika grundlig undersökninsplikt som köpare.
 
Vad vill du ha av säljaren då? En gipsskiva och några skruvar? Det blir ju runt en hungrig kan jag tänka mig.
 
Jag har ingen aning om detta är något allvarligt som man bör ta tag i eller om man bara ska skita i det och måla över det?
Eftersom jag inte vet hur allvarligt det är så vet jag inte heller vad för kostnader eller åtgärder som skulle krävas. Därför som jag hör mig för här innan jag täcker över det eller börja riva ned en hel vägg och kräva säljare på pengar för dolt fel..
 
Tvätta bort och åtgärda grundorsaken. Att ens fundera över dolda fel för två millimeterstora möjliga mögelprickar under en tapet, glöm det. På det här forumet hittar man trådar med folk som hittat decimetertjocka lager av hussvamp som täcker hela husgrunden, döda katter på vinden etc, tror inte att det här är något värt att oroa sig för :)

/A
 
Kanske är rost från skruv, spik vid monteringen av skivorna på väggen.
 
M
Liquideforce skrev:
Kanske är rost från skruv, spik vid monteringen av skivorna på väggen.
Mnja, då borde väl fläckarna vara i fina lodräta rader?
 
Vit strukturerad väggyta med mindre märke eller skada och reflekterande prickar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är detta undrar jag ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.