Hej!

Jag bröt idag upp parketten i vardagsrummet och hittar där någon form av avjämningsmassa i stället för stegdämppapp eller vad jag nu hade förväntat mig.

Lagret är 3-5 mm tjockt och har med tiden börjat falla sönder till ett pulver som upplevs som mycket fin sand.
Vet någon vad det är dom använt? och i så fall om det är farligt. Det ser ut som om massan är fiberförstärkt Uppbruten parkett som avslöjar underliggande svart avjämningsmassa nära en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbruten parkett som avslöjar svart avjämningsmassa som fallit sönder till pulver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett lager avjämningsmassa som har sönderfallit till ett pulver bredvid en svensk enkrona för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett lager av sönderfallande avjämningsmassa som liknar fin sand, med en mynt för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och jag är givetvis rädd att det kan vara asbest.
 
Kan det inte vara rester från en gammal heltäckningsmatta?
Påminner om hur det såg ut när jag rev ut golv sist.
 
Golvet är lagt 1973.
 
L Lehtin skrev:
Kan det inte vara rester från en gammal heltäckningsmatta?
Påminner om hur det såg ut när jag rev ut golv sist.
Nej, det är tydligt att det är en avjämningsmassa.
 
Tycker också det ser ut och beter sig precis som rester från en gammal heltäckningsmatta.
Hade liknande när jag rev upp ett gammalt parkettgolv i vintras, var gult istället. Plastmatteresterna i mitt fall var från -71.
 
  • Gilla
Lehtin
  • Laddar…
L
Är det löst eller fast
Hade liknade under klistrad matta , fick skrapa med kniv hela golvet , gick inte maskinellt ,
det fanns på äldre dagar limmade mattor med ett asbetsskikt under i vävform men färgen var gråaktig , inte svart
 
Tack för intresset ni visar.
Det är fast men poröst och det man kan lätt mosa sönder det till ett fint pulver.

Jag är tveksam till att det är rester av en gammal matta just för att man kan se att det har flutit eller spacklats ut en gång i tiden. Jag är även övertygad om att denna parkett har legat här sen 73.

Jag inser att jag måste skicka ett prov på analys.
 
Man limmade fast plastmattan från början, ränderna är från limmet. När man drog bort plastmattan så delade den sig istället för att lossa helt från underlaget.

Jag behöver få bort allt mitt för att kunna spackla hela golvet jämnt, slutade med att jag fick hyra en väggslip och gå över det för hand, ABS-slipen jag hyrde först orkade inte med det.
 

Bästa svaret

L
Kan vara någon form av spackel för att inte se skarvar mellan brädor eller skivor , jag har inte sett något som av den sorten som du visar , ett tips , ta med dig och gå in till en stor mattfirma , dom vet säkert vad det är och kostar inget
 
Tack för tipset om att rådfråga en mattfirma!
 
Gissar på dämpmaterial som limmats fast innan man la golvet.
 
Så där såg det ut när jag drog bort en heltäckningsmatta från 70-tal, men det var grått och inte svart. Och som noterats syns dragen efter limspackel.
 
Jag har nu fått provsvar och som tur var så innehöll det ingen asbest. Jag vill tacka för ert engagemang och jag återkommer om jag listar ut vad det var för något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.