I golvbrädor i ett gammalt torp som vi är spekulanter på finns dessa spår, det låg även en del sågspån i hörnet. Vad för sorts otyg är detta och hur illa kan det vara? Detta fanns bara i ett av rummen. Kan man göra något för att bli av med vad det nu är som äter träet? Tacksam för tips och råd!
 
  • DSC00105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen strimmig trägnagare, de går inte på djupet så jag personligen bryr mig inte speciellt, det är rätt vanligt på äldre hus. Mitt golv ser likadant ut.
Kan ju kanske funka att låta ett företag som har gas försöka få död på dem, det borde väl t o m Anticimex kunna fixa *ler lite*
Bekymra er inte för mycket är mitt råd.

/Kent
 
Håller med ovanstående om att det är strimmig trägnagare. Finns i alla gamla hus. Den är ett bekymmer bara under vissa förutsättningar, nämligen fukt. Om fukthalten i golvet är hög år efter år och i kombination med röta så kommer du förr eller senare trampa igenom golvet. (har hänt mig!)

Om luften är torr och träet är torrt så kan larverna inte klara sig i träet och de dör ut. Man kan se om angreppet är aktivt om det kommer ut trämjöl ur hålen.

Angreppet på dessa brädor är inte något att oroa sig för! Troligtvis har det legat lager met korkmattor på golvet och det har samlats fukt under golvet. Nu när träet är frilagt så är huvudorsaken till problemet borta.

Anticimex kan behandla, men det är inte gratis och om förhållandena är de rätta så kommer trägnagaren tillbaka.

Att hålla torrt i ett torp som bara används då och då på sommaren kan vara ett problem. Själv löste jag detta genom att ha en avfuktare gående i huset under försommaren och hösten när ingen är i stugan. Det är då luftfuktigheten är som högst. Därmed fick jag bukt på de strimmiga trägnagarna. Det kommer knappast kommer ut något trämjöl alls ur hålen längre.
 
Samma för mig. Vi har spår av sådant lite överallt i huset. De är aktiva om det ligger pulver under hålen.
Vi har inte hittat någon ny aktivitet från dessa som vi kallar Or sedan huset ståt med ordentlig värme året runt.
Något jag noterat är att de i princip bara gett sig på gran i vårt hus
 
Japp, värme hjälper. Vi har numera varmt i hela huset och inga angrepp.

Anticimex var här och sprutade uthusen, vill minnas att det gick på någon försäkring som förre ägaren hade.
 
Med tanke på att angreppet tycks vara precis intill väggen så skulle ni kanske kolla så det inte finns något fuktproblem i väggen eller grunden just där. Något läckage eller så....
 
Inget förvånande, syllarna ligger ju där men återigen så kan man ofta ta saker rätt lugnt.
Där är en del som satt innedelen till en LVP i krypgrunden och ja det värmer och hjälper upp en del men vem orkar ner där och blåsa rent?

/Kent
 
Tack för svaren, nu känns det lite lugnare. Bilden är tagen intill en tröskel in till ett annat rum som är angreppsfritt. Det fanns inget fint pulver intill hålen, men det låg lite träflisor i just det hörnet jag tog bilden (angreppen var värst just där), men de var då förmodligen orelaterade. Någon sa något om en korkmatta, och det verkar ju rimligt eftersom det bara var i det rummet, alla andra golv var jättefina. Synd att spåren är så fula... man kanske kan slipa ner dem?
 
Nja tyvärr går det inte att slipa ner. Det ser ut som det gör för att någon har slipat ner golvet och blottat gångarna. Normalt så är det bara de små hålen som syns, brukar bli värre ju mer man slipar/sågar.
 
Tror inte på det där med korkmattan
Skulle tro att rummet som golvet är angripet i har varit tillstängt och värmdes inte upp förutom vid speciella tillfällen. Så gjorde man förr, man värmde bara upp ett rum i regel. Golven i dessa rum blev maskätna....
Har du möjlighet att krypa under huset så borde du ta en titt på blindbotten. Den kan vara angripen, ibland så illa så att den trillat ner..
 
Redigerat:
Indus skrev:
Nja tyvärr går det inte att slipa ner. Det ser ut som det gör för att någon har slipat ner golvet och blottat gångarna. Normalt så är det bara de små hålen som syns, brukar bli värre ju mer man slipar/sågar.
Jomen, om golvet har varit täckt med korkmattor så ser det ut just såhär. Utan att man har slipat! Så var det i mitt hus i alla fall. Maskarna trodde väl att de var mitt inne i brädan när de i själva verket kröp runt just under korkmattan.:) Smalheten på bräderna tyder på att de kan ha varit avsedda som undergolv.

Förresten, Fransberg, varför vilja ta bort det? Det var inte så länge sedan som nygjorda möbler förseddes med konstgjorda maskgångar bara för att de skulle se gamla ut. Se det som en del i husets patina. Värt att betala extra för!:)
 
Redigerat:
Haha, vet inte om jag skulle betala extra för det... Men det får väl vara. Vid närmare inspektion ser det ut som govet är lackat efter att gångarna grävts så de är nog gamla trots allt.

Jag tror inte att det är för att just det rummet varit tillstängt eftersom det är "mittrummet" så att säga. Storstugan mao. Tror snarare på matt-teorin.

Jag har tyvärr inte möjlighet att titta på blindbotten då huset har torpargrund som man inte kommer in i...
 
Ibland kan det vara angrepp från innan det att golvet lades på plats. Skulle det vara ett undergolv var man inte så noga.
 
  • Gilla
Dag Hermansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.