Hittade idag något vad jag tycker ser ut som hål tillverkade av ngn form av skedadjur på en regel. Bifogar ett par foton på "angreppet, vad kan det vara som orsakat detta?
På ett av fotona har jag med en kniv brutit upp hålet...

Regeln (45x45) köpte jag och spikade upp för ett par månader sedan.

Det var ett begränsat område ca 2 dm långt som dessa hål fanns på, inga ytterligare tecken på regeln, jag sågade genast bort den "angripna" delen av regeln, kunde tyvärr inte ta bort hela utan alltför stort ingrepp.

Vad ska jag göra? Farligt eller ofarligt? Behövs ytterligare utredning?
 
  • IMAG0818.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0817.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0816.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det ha varit hål redan när du satte upp det som har svartnat i efterhand? Såvitt jag vet finns inga djur som kan leva i och av torrt trä. Det måste vara fuktigt för att skadedjuren skall överleva. Det borde inte vara någon fara om det är ordentligt torrt, men jag har inte sett något liknande.

Erik
 
Jag tycker att jag borde ha reagerat på dessa hål när jag spikade upp regeln, men det är klart jag kan ha missat det.

Regeln är på övervåningen som vi håller på att bygga, den är isolerad men ouppvärmd för tillfället.
 
husbock lever i torrt granvirke. Men det har jag svårt att tro att det är i en regel som kommer från en brädgård. Brukar väl mest trivas i takstolar osv där solen ligger på....
 
Troligt angrepp av skadeinsekt i skogen. Virket har sedan passerat sorteringen utan att läggas ur.
Nästa allt virke torkas i en virkestork i den värmen överlever inga eventuella larver.
 
Tack. Känner mig lite lugnare nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.