Hej

Jag har en öppen spis i källaren. På baksidan finns ett pluggat rör som delar sig och går in i spisen till höger och vänster. Vad är det?

Jag funderat på om de två öppningarna med galler framför på framsidan av spisen (högt upp) kan vara kopplade dit.

Tack på förhand,

Peter
 
  • Vitputsad öppen spis i källare med pluggat rör på baksidan och två galleröppningar högst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pluggat rör i en källare som delar sig, möjligen kopplat till en öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pluggat rör i vit vägg med etikett som visar tillverkare och storlek, möjlig ventilation till spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat pluggat rör delar sig i en Y-formation nära en grön och en kopparfärgad rörledning i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde väl va nån tilluft, dom öppningarna är väl utsläpp av uppvärmd luft?
 
P peter_sweden skrev:
Hej

Jag har en öppen spis i källaren. På baksidan finns ett pluggat rör som delar sig och går in i spisen till höger och vänster. Vad är det?

Jag funderat på om de två öppningarna med galler framför på framsidan av spisen (högt upp) kan vara kopplade dit.

Tack på förhand,

Peter
Det skulle det kunna vara, går det att hitta var luften ska komma ifrån? Om det är ett rum längre bort skulle man ju kunna skapa en värmecirkulation på det viset.

Det borde väl inte vara allför svårt att ta bort täcklocket och tjoa in i röret samtidigt som någon annan lyssnar i gallren?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Det skulle det kunna vara, går det att hitta var luften ska komma ifrån? Om det är ett rum längre bort skulle man ju kunna skapa en värmecirkulation på det viset.

Det borde väl inte vara allför svårt att ta bort täcklocket och tjoa in i röret samtidigt som någon annan lyssnar i gallren?
Rören går in från rummet bakom kakelugnen och utmynnat i gallren högst upp på framsidan av kakelugnen.
 
P peter_sweden skrev:
Rören går in från rummet bakom kakelugnen och utmynnat i gallren högst upp på framsidan av kakelugnen.
Ja, då verkar min teori stämma, att det är till för att skapa cirkulation mellan rummen. Inte dum idé faktiskt. Däremot skulle väl värmecirkulationen tjäna på att ha en insats isf öppen spis.
 
ylven ylven skrev:
Ja, då verkar min teori stämma, att det är till för att skapa cirkulation mellan rummen. Inte dum idé faktiskt. Däremot skulle väl värmecirkulationen tjäna på att ha en insats isf öppen spis.
Frågan är varför röret är pluggat bara.

Röret med luft passerar inte skorstenen utan på sidan om kakelugnen så den blir knappast uppvärmd på vägen.
 
M
Röret går ju just nu till tre ställen om man ser på bilden med täcklocket. Vilka är dessa?

1. Spisen
2. Rummet jämte - där täcklocket är.
3. ??
 
M Marcussjogren skrev:
Röret går ju just nu till tre ställen om man ser på bilden med täcklocket. Vilka är dessa?

1. Spisen
2. Rummet jämte - där täcklocket är.
3. ??
Se bilder nedan.

1. Är kopplat till A.
5. Är kopplat till B.
3. Är kopplat till 4. (Genom väggen)
2. Är pluggad med täcklock
 
  • Kakelugn med märkning A och B, ventilgaller, stängd spjäll och eldstad med ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem i hörn av rum med numrerade delar, varav en är pluggad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insticksrör numrerade som 5 och 4 med anslutningar, bredvid grönt och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Ah - då är jag med!

Skulle man lätta på täcklocket, så skulle det innebära att man skulle suga luft från det rummet och ta ut den genom gallerna.

Vill man ha varmt i det intilliggande rummet så får man sätta en fläkt vid täcklocket, men då skulle man ganska drastiskt påverka värmeavgivningen från spisen.

Men skulle man bara lätta på täcklocket så att luften går in där och ut genom gallerna, så är det ju rimligt att tro att rummet kommer ta luft från rummet med spisen om det inte är så att det finns annan tilluft med mindre motstånd.

Man skulle i så fall få cirkulation mellan rummen, men den skulle nog bli såpass liten att det inte värmer det sekundära rummet nämnvärt. För att uppnå det behöver man nog tillföra en fläkt, men även då är det nog en marginell skillnad som blir.
 
M
Ursäkta otydligheten, i tredje stycket menar jag en fläkt som suger in mot det intilliggande rummet och i sista en som trycker luft ut från det intilliggande rummet.
 
M Marcussjogren skrev:
Ursäkta otydligheten, i tredje stycket menar jag en fläkt som suger in mot det intilliggande rummet och i sista en som trycker luft ut från det intilliggande rummet.
Ok då förstår jag.

Oavsett tror jag inte det har någon större effekt. Hade röret passerat genom elden och värmt luften (som en spiskråka) innan den passerar ut hade det kanske blivit lite effekt men nu passerar luften bara vid sidan av spisen.
 
M
P peter_sweden skrev:
Ok då förstår jag.

Oavsett tror jag inte det har någon större effekt. Hade röret passerat genom elden och värmt luften (som en spiskråka) innan den passerar ut hade det kanske blivit lite effekt men nu passerar luften bara vid sidan av spisen.
Precis så - på samma sätt som att det är svårt att sprida kaminvärme mellan rum på olika sätt med fläktar.

Däremot har gallerna effekt då de släpper ut den luft som står i direkt kontakt med spisen, där är det ju betydligt varmare och då får man bättre cirkulation i det rummet.

Har gjort samma i spiskåpan ovanför vår vedspis, men där krävdes en fläkt för att få fart på luften. Var bara 35C där uppe i kåpan så det blev lite för dålig cirkulation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.