S
Jag grävde upp lite sten intill huset och råkade klippa av en koppartråd som gick ner till ett spett i marken. Jag har satt potentialutjämning i betongplattan i vårt stall och det är betydligt grövre trådar än denna.

Jag vet att de gjöt platta i vissa delar i huset på 80-talet och socken runt huset är nog 15-20 år sedan den gjordes. Är det till betongplattan, sockeln eller ett gammalt radiatorsystem? Något annat?

Avgrävd mark intill hus med synlig koppartråd och spett som markerats med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avgrävd del intill en tegelhusvägg där en koppartråd oavsiktligt klippts av, markerat med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ser ju onekligen ut som ett jordspett...
 
S
Krilleman Krilleman skrev:
Ser ju onekligen ut som ett jordspett...
Jupp, men till vad? Kan det ligga armering i sockeln? Eller går den till betongplattan? Kan den varit till det gamla radiatorsystemet som fanns förr? Det är frågan...
 
En oskyddad jordtagsledare i mark ska ha en area på minst 25 mm² koppar. Denna vajer ser klenare ut. Om det skulle vara en jordtagsledare så ska det gå att se den ansluten till en PUS-skena, elcentral eller annan kopplingsutrustning på insidan huset.

Den är inte specifik för något historiskt radiatorsystem vad jag vet. Det enda jag sett är en allmänt tillämpning att potentialutjämna inkommande ledningar mot jord. Det kan teoretiskt vara en nedledare och jordtag för åskskydd på taket, men återigen för klen.
 
Kanske bott någon radioamatör där förr och sedan har trådarna blivit kvar och ingjutna?
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En oskyddad jordtagsledare i mark ska ha en area på minst 25 mm² koppar. Denna vajer ser klenare ut. Om det skulle vara en jordtagsledare så ska det gå att se den ansluten till en PUS-skena, elcentral eller annan kopplingsutrustning på insidan huset.

Den är inte specifik för något historiskt radiatorsystem vad jag vet. Det enda jag sett är en allmänt tillämpning att potentialutjämna inkommande ledningar mot jord. Det kan teoretiskt vara en nedledare och jordtag för åskskydd på taket, men återigen för klen.
Förr så jordade man ofta inkommande vattenledningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.