Tjena! Det är som nått belägg eller liknande som uppstått på kaminens glas. Nån som har en aning om vad det kan vara eller hur man kan få bort det?
 
  • Kamin med beläggningar på glasytan och brinnande ved inne i eldstaden, synlig genom glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beläggning på en kaminens glas med synliga flammor och ved bakom, indikerar behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beläggning på kaminens glassruta i en inomhusmiljö med synliga vedträn och vardagsrumsmöbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Har du prövat med fuktigt papper doppat i askan?
Brukar ta det mesta på glaset
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Yes. Funkar skitbra mot soten men de suddiga mitt på glaset är fortsatt kvar.
 
Sitter det på insidan av glaset går det bort med fönsterputs och den grova sidan av en tvättsvamp.
Att glaset sotar beror oftast på för dåligt drag i kaminen. Elda med spjället mer öppet så slipper du både detta och får bättre förbränning och renare rök.
 
G-83 G-83 skrev:
Sitter det på insidan av glaset går det bort med fönsterputs och den grova sidan av en tvättsvamp.
Att glaset sotar beror oftast på för dåligt drag i kaminen. Elda med spjället mer öppet så slipper du både detta och får bättre förbränning och renare rök.
Det sitter på utsidan utav glaset. Har testat alla möjliga rengöringsmedel och gnuggat med allt möjligt, men inget funkar
 
Jaha. Vad konstigt att det blir så på utsidan, då kan jag tyvärr inte komma med några bra tips. Hoppas att du får rätt på det och skriv gärna hur du gjorde om det lyckas.
 
Jag kör alltid vatten + svinto /stålull (ibland med Vim/Jiff) på mina glas i kaminen. Allt går bort.
 
Glaspest.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Glaspest.
lär nog stämma de går inte att bli av med va?
 
Tomture61
Kan det vara någon ytbehandling på glaset som har krackelerat? Vet att det förekommer hos glasögonglas i plast. Då hjälper det endast att byta. Garanti kvar?
 
Inte stålull och liknande. Köp biltemas kaminglasspray, bäst på marknaden
 
Svinto har inte repat mina glasformar eller kamin-glas. Använd vatten, så de löddrar. Lägg inte an för hårt... :) Men glaspest tar det inte..
 
Ni kan sluta gissa, det är glaspest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.