Håller på att renovera ett rum i källaren, och har hittat ett lager med något som ser ut som halm blandat med bruk. Det verkar som om hela taket har ett tunt lager av det samt ca en dm ner på väggen. Min fundering är kan man skrapa bort det och ersätta med något annat som är mer lätt arbetat. Som sagt varför har man lagt dit det, vad har det för funktion.
20140405_195112_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är så vitt jag vet armeringen i betongen! Man armerade med halm förr i tiden. Det är alltså det som håller ihop hela taket, eller golvet ovanpå för den delen. Ta inte bort mer!
 
Nej, det är träullit. Det är den tidens isolering,
 
Krilleman
Japp isolering, jag har samma material i mitt garage med balkong på ovansidan. ca 10cm tjockt sen kommer betongen.
 
okej ja jag misstänkte någon typ av isolering då det bara ser ut att vara några cm tjockt i taket. Någon som har nått tips på vad man lägger dit stället om vi skrapar ner det från taket, betongen ser ut att ha en väldigt grov yta och vi vill ha ett så slätt tak som möjligt. Takhöjden är bara ca 2m så det blir lite lågt med ett undertak tycker jag
 
Man har ALDRIG armerat betong med halm, däremot har man PUTSAT med halm som armering men det är en helt annan sak.
 
Skivan består av träull sammanbunden av cement. Skivan lades direkt i formen, därpå armeringen av stål, inte halm, och betongplattan gjöts. Träullitskivan är alltså fastgjuten i betongen, därav den ojämna ytan. Metoden användes åtminstone fram i 1970-talet (kanske senare?).
Det lättaste sättet att få en slät yta är nog att putsa taket. Ett alternativ är att montera takskivor.
TS frågade också efter funktionen. Det är brandhärdigt, har en viss ljuddämpande effekt och ansågs också motverka kondens. Ofta hade man träulliten obehandlad i tak. Putsen kan ha kommit till senare.
 
Redigerat:
Keart skrev:
okej ja jag misstänkte någon typ av isolering då det bara ser ut att vara några cm tjockt i taket. Någon som har nått tips på vad man lägger dit stället om vi skrapar ner det från taket, betongen ser ut att ha en väldigt grov yta och vi vill ha ett så slätt tak som möjligt. Takhöjden är bara ca 2m så det blir lite lågt med ett undertak tycker jag
Gipsa direkt i taket kanske en lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.