Hej!

Hoppas jag kommit rätt.
Hittade denna i taket när jag inspekterade nya lägenheten, sitter en i vardagsrummet, och en i hallen?
Vad fyller de för funktion? och går de att byta ut mot något mindre iögonfallande?

IMG_8872.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack!
 
Skydd mot nedsmutsning av taket...och det ser ut att behövas med tanke på hur smutsig den är på bilden...
Ta inte bort den.
 
Redigerat:
Tack för svaret.

Nu vet jag inte hur länge de suttit där utan att bli rengjorda såklart, så kan ju vara flera års smuts där, men borde det inte gå att filtrera den smutsiga inluften utan att ha en står kåpa i taket?

/L
 
Den löst påträdda plåten runt tilluftsdonet ( Rexovent CTVA) är till för att skydda taket mot nedsmutsning. Den uppvikta kanten ska göra att luften pressas nedåt, så inte damm fastnar på takytan. Plåten kan normalt lätt dammas av med dammvippa. Jag har själv 5 st likadana i mitt hus från 1978.
 
Det mesta av dammet som fastnar på skyddet/taket är det dam som redan finns i inomhusluften. Frånluftsdonen är alltid mycket mer dammiga än tilluften.

I höstas gjorde jag rent våra ventilationskanaler (uteluft, tilluft, frånluft och avluft), smutsigast var frånluftskanalerna, därefter var det friskluftskanalen, minst smutsiga var tilluftkanalerna och avluftkanalen (knappt inget i någon). Vi har F7-filter på uteluftkanalen och frånluftskanalern precis innan FTXaggregatet.
Det blir mörka/svarta dammspår på våra innertak runt tilluftsdonen
 
  • Gilla
ludbig
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Det mesta av dammet som fastnar på skyddet/taket är det dam som redan finns i inomhusluften. Frånluftsdonen är alltid mycket mer dammiga än tilluften.
Tack,

Vad vore din rekomendation att göra med mina filter?
Finns det smäckrare varianter, eller är det bara att rengöra och gilla läget? :)
 
Jag tror du missuppfattat detta. Det är INGA filter vid tilluftsventilen. Den består av 2 delar. 1 spridare typ "två trattar i en" och 1 cirkulär stor skiva med uppvikta kanter (c:a 1 cm uppvik).
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyare variant:

Skärmklipp.JPG
 
Redigerat:
  • Gilla
ludbig
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Jag tror du missuppfattat detta.
Du har helt rätt. Skönt med folk som har koll på saker man själv inte har!

Så ett alternativ i mitt fall vore att byta ut till en nyare variant av tilluftsdon, alt. att rengöra mina som sitter i taket nu, och gilla läget?

Byter man sånt själv, eller är det fackman som gäller? :)

Stort tack för alla bra svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
ludbig
  • Laddar…
Vi har den nya varianten av tilluftsdon, det blir som sagt lite damm i taket iaf.

Vårt FTXsystem var ca fem år gammalt när jag rengjorde kanalerna, dammbollen som blev vid frånluftsfiltret i aggregatet var ca 1 dm3 stor, villan är på 200 m2.

Jag köpte viskor och vajer från http://www.sotarverktyg.se


@ludbig, eftersom du bor i lägenhet så tillhör luftdonen fastighetsägaren, du får normalt sett inte byta donen själv. Om det är en bostadsrätt så bör du få tillstånd från föreningen innan byte, så att inte luftflödet ändras.
 
  • Gilla
ludbig
  • Laddar…
Demmpa skrev:
@ludbig, eftersom du bor i lägenhet så tillhör luftdonen fastighetsägaren, du får normalt sett inte byta donen själv. Om det är en bostadsrätt så bör du få tillstånd från föreningen innan byte, så att inte luftflödet ändras.
Stort tack för input.
Har planerat att prata med fastighetsskötaren efter att jag fått tillträde!
 
Byt till nyare don som demmpa visade, dessa är ett mörker att justera in och dessutom skitfula. Skit skall inte komma från tilluft utan det är oftast innemiljö. Men många har aggregat med skit filter som filtrerar humlor och bin men tar varken pollen, små partiklar mm vilket är riktigt bra att ha. Oftast skit filter i gamla aggregat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.