Hej,

Såg denna konstiga konstruktion igår på en husvisning. Huset är en gammal gård fr. slutet av 1800-talet (tror jag).

Någon som vet vad det är? Min gissning är att bjälken är fäst i de underliggande bjälkarna i takstolen, i mellanbjälklaget. (Vad de nu heter?)

MVH / Jonas

tak1.jpg

tak2.jpg
 
Mycket märklig anordning. Kan de möjligen ha lagrat säd på vinden tidigare? När nu säden är borta har de upptäckt att bjälklaget har satt sig. Något klokhuvud har då kommit på denna konstruktion för att räta upp bjälkarna.

En annan variant kan vara, att man har haft tunga takkronor som har krävt grova don för att fästa takkrokarna.

Men repet gör mig konfunderad?! :-\
 
Mikael_L
Det är ju en jättecool avväxling. :cool:

Repet håller den stående, faller den omkull är den ju värdelös.
 
Immobil: Säd hade inte varit helt omöjligt, dock takkrona. Det är så lågt till tak på nedanvåningen att man undrar om det inte är små hobbitar som bott där tidigare.

Mikael: Nu när du säger det så är det aboslut en avvxäxling. Tack! Jag fattar nu hur den fungerar. Ytterligare undersökning på nedanvåningen visar att det rivits en vägg där. Kanske är det på grund av avsaknaden av denna vägg som man gjort avväxlingen.


Anta att man skulle vilja öppna upp till nock från rummet undertill. Någon som har en en idé om hur man kan ta bort avväxlingen samt höja (alternativt ta bort) den horisontella bjälken i takstolen?

(En bekant nämnde att detta eventuellt skulle kunna göras med hjälp av att vajrar spänndes mellan sparrarna?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.