Vi har nyss flyttat in i en villa byggd -38. I de flesta rum är både väggar och tak gipsade men i vardagsrummet är det annorlunda. Det lossnar tjocka, hårda flagor från taket. Innanför är det något som ser ljust gulaktigt och slätt ut. Några idéer om vad taket är gjort av? Och behöver jag ta bort allt av det flagande lagret (även där det sitter) eller kan jag enbart ta bort det lösa och spackla plus måla?
 
  • Tjocka flagor som lossnar från ett gipstak nära en list i ett vardagsrum.
Spännpapp?
 
  • Gilla
Linnkl
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Ser ut som du har grängat tak.
Det finns lite trådar här på BH om det, senast tror jag var den här:
[länk]
Hm, det hade jag aldrig hört talas om förut! Men ja, det där skrovliga ser ju rätt ut. Kan det vara vad som helst under det i så fall, så att det grängade är mer av en ytbehandling liksom?
 
useless useless skrev:
Spännpapp?
Kanske det...När jag tittade på det igår så såg det onekligen ut som att det är breda våder i taket. Jag trodde spännpapp skulle kännas mjukare, det här är helt styvt och "brytbart" men det kanske är för att det har målats för tjock eller så i så fall?
 
I det stora hela är det ju nästan omöjligt att med den där lilla bilden se vad som döljer sig under färgen. Det som lossnar är ju tjocka färglager men det andra är ju själva taket.
 
  • Gilla
Linnkl
  • Laddar…
Jo jag förstår att bilden inte ger så mycket. Men det var väl en del av det jag funderade över, om jag ska tro att det bara är färg eller om lagret som lossnar kan vara något annat Vill ju helt inte pilla bort på större område än jag måste.
 
Man vet inte innan hur det blir.....rent generellt tror jag områden där det har lossnat är påverkat av något. Kanske nån fukt eller nåt. Börjar man riva lös så kanske man kommer till områden där det verkligen sitter fast också och är det då papptak eller liknande så blir det ju inte så roligt. Då kanske man ångrar att man började.....Är taket stumt och hårt så kanske det är masonit också. Allt beror ju på hur det känns. Spända papptak är ju väldigt rörrliga så det märks ju ganska fort.
 
M
Peta lite med fingret där det flagnat, blir du vit då? I så fall har du nog limfärg under och det är inte kul att få något annat att fästa på.
Läs denna tråden om övermålad limfärg.
 
Hej! Har exakt likadant hemma, vad gjorde ni för att lösa det?
 
Linus Johansson2 Linus Johansson2 skrev:
Hej! Har exakt likadant hemma, vad gjorde ni för att lösa det?
Det slutade med att vi bara tog bort det som satt löst, sandpapprade lite och tog på spackel och ny färg. Vi "duttade" lite med en disksvamp för att få spacklet och färgen i lite samma struktur som resten. Vet fortfarande inte vad det är för material :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.