Hej, har precis köpt en sekelskifteslägenhet och håller på att renovera trägolvet. Hittade detta verktyg i min fars verktygslåda som är perfekt för att rensa tidigare tätning i springorna.

Men vad är det för verktyg? Skulle behöva införskaffa mig en till. Jag är ganska säker på att den används vid mattläggning men hittar inget som liknar denna variant.
 
  • En hand i en svart arbetsvante håller en sliten spackelspade med rött handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ogräskniv?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jag har hört mattläggare prata om "månkniv" men hur den användes osv minns jag inte, kanske en sån om den nu kommer ur en mattläggarverktygssats?
 
Håller med Rickard. Det är en ogräskniv.
 
Tusen tack Rickard och alla andra är en ogräskniv som hamnat bland verktygen.
Mycket fint verktyg med stort användningsområde (y)
 
Jag fortsätter i samma tråd då jag hade samma fråga, annat objekt:
Metalliska cylindriska objekt på ett bord, med ett svart keramiskt inslag i mitten av en cylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet vad det här är?!det svarta i mitten verkar vara något keramiskt kanske? Har försökt söka på artikelnummer men det är stop.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Nu känns det som att det finns risk att jag kommer att dratta på arslet med min simpla slutsats men jag tror att du har fångat två stycken dogs till ett MFT på bild. (Jämför Parf-dogs av den långa varianten.)

Är de månne -20 mm i diameter över och under "kragen" och är gängorna kanske M8?

//Ronnie

Edit: kollade först nu @Höghus förslag och inser att det med största säkerhet är rätt "gissning".
Har alltså s a s drattat på arslet men med en dos ödmjukhet gör det inte särskilt ont... :)
 
  • Haha
Hep
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Google Lens säger blästermunstycke/flänsstrålmunstycke.
[länk]

/Höghus
Intressant, då är frågan vad i helskotta man ska göra av dem?
Hur som helst ta
P Pysslarn skrev:
Nu känns det som att det finns risk att jag kommer att dratta på arslet med min simpla slutsats men jag tror att du har fångat två stycken dogs till ett MFT på bild. (Jämför Parf-dogs av den långa varianten.)

Är de månne -20 mm i diameter över och under "kragen" och är gängorna kanske M8?

//Ronnie

Edit: kollade först nu @Höghus förslag och inser att det med största säkerhet är rätt "gissning".
Har alltså s a s drattat på arslet men med en dos ödmjukhet gör det inte särskilt ont... :)
Du har rätt i att du har fel. höghus har helt rätt.
Mft tillbehör hade nog varit bättre för min del.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Intressant, då är frågan vad i helskotta man ska göra av dem?
@Pysslarn har ju redan gett dig svaret. Hemmagjorda dogs :) vad har de för diameter?
 
Frustrator Frustrator skrev:
@Pysslarn har ju redan gett dig svaret. Hemmagjorda dogs :) vad har de för diameter?
Dom är uppemot 30mm. Köpte dock ganska nyligen en söt liten metallsvarv vid namn Sieg C2 som behöver lite uppgifter. Nu har jag redan rätt många dogs så ingen nöd på mig.
Eftersom dom kostade en hel del så känns det onödigt att förstöra dem, tror ni det finns privatpersoner som kan tänkas använda/köpa sådana? Finns det någon mening med att lägga upp dem på blocket?
 
A
Frågan är ”who let the dogs out”?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.