Hej
Går igenom lite arvegods och hittade detta verktyg.
Vet någon vad det kallas och vad det är främst tänkt att användas till?
Mvh
Fredrik
 
  • Gamla snickarverktyg med handtag i trä och böjd metallklinga på slitna träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett gammalt böjt verktyg med trähandtag på en träbänk, eventuellt ett arvegods.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skavstål
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Är det för träbearbetning?
 
F fredand44 skrev:
Är det för träbearbetning?
Det var ett liknande verktyg uppe i em tråd nyss och då blev konsensus att det var ett skavstål. Verktyg för att ta bort grader i hål vid metallbearbetning.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det var ett liknande verktyg uppe i em tråd nyss och då blev konsensus att det var ett skavstål. Verktyg för att ta bort grader i hål vid metallbearbetning.

/ATW
Jag får också tacka dig. Var ute och plockade bland lite arvegods i garaget och hittade en sådan. Visste att jag nyss sett den här men vad skulle jag söka på...

Nu vet jag:D
 
Skavstål, ett skärverktyg som används till bearbetning av ytor av metall o. d. med i syfte att åstadkomma viss form l. större planhet l. jämnhet.
 
Tackar för svaren.
Kan det vara så att plåt och smides verkstäder idag knappt använder verktyget? Jag har aldrig sett någon jobba med ett sådant. Mycket kanske redan kommer färdigpressat/färdigformat från Kina nu förtiden.
Mvh
Fredrik
 
Det där skavstålet är i första hand till för att bearbeta lagerytorna i babbitslager. Babbits är en legering av tenn eller bli och koppar och antimon så den är mjuk och lätt att skava. Man kan också använda samma skavstål till att putsa upp skador på anliggningsytor av gjutjärn med kurvig form. På plana ytor använder man en annan typ av skavstål. Vanligt blötjärn kräver en helt annan geometri på skäret när man skall skava det.
Man kan även som amatör utan större svårighet skava ytor till passning med 0,02mm nogrannhet.

Man gjuter ju babbitslagret med en aning övermått och så skavar man det till passning mot axeln. Babbitslager är vanliga i litet äldre båtmotorer men finns också i gamla traktorer och bilar till exempel Fordson N och A-Ford. Äldre snickerimaskiner och metallbearbetningsmaskiner har väldigt ofta babbitslager. Än i dag förekommer babbitslager i vissa industriella tillämpningar.

Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan en god uppsättning skavstål när jag reparerar saker.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Hej
Mycket intressant, verktyget kan härstamma från någon lagerrensning på Muskö örlogsvarv så det verkar ju stämma på pricken med din beskrivning.
Ett verktyg har jag alltid svårt att slänga, men att hitta någon som vill ha det för användning nu förtiden lär väl vara svårt? (Givetvis bortskänkes mot avhämtning, bara det kommer till användning)
Mvh
Fredrik
 
H heimlaga skrev:
Det där skavstålet är i första hand till för att bearbeta lagerytorna i babbitslager. Babbits är en legering av tenn eller bli och koppar och antimon så den är mjuk och lätt att skava. Man kan också använda samma skavstål till att putsa upp skador på anliggningsytor av gjutjärn med kurvig form. På plana ytor använder man en annan typ av skavstål. Vanligt blötjärn kräver en helt annan geometri på skäret när man skall skava det.
Man kan även som amatör utan större svårighet skava ytor till passning med 0,02mm nogrannhet.

Man gjuter ju babbitslagret med en aning övermått och så skavar man det till passning mot axeln. Babbitslager är vanliga i litet äldre båtmotorer men finns också i gamla traktorer och bilar till exempel Fordson N och A-Ford. Äldre snickerimaskiner och metallbearbetningsmaskiner har väldigt ofta babbitslager. Än i dag förekommer babbitslager i vissa industriella tillämpningar.

Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan en god uppsättning skavstål när jag reparerar saker.
Japp, i bär- och styrlager i vattenkraftverk har man babbitslager även i nyproducerade generatorer. Dessa är ofta 3m i diameter.
 
Kommer ni på någon som är behov av ett skavstål och bor kring Stockholm så hojta till.
PS tack för all intressant information.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Det är en och annan som behöver skavstål och att smida ett nytt tar tid så jag tror säkert att någon behöver det.
 
Som flera föregående angett är detta ett skavstål. Det finns olika varianter, detta är för att grada/fasa skarpa kanter och hörn efter bearbetning av trä och metall. Sedan finns det modellen som ser ut som ett stämjärn och de är till för att skava fram plana ytor. Båda används mycket inom verkstadsindustrin till finmek men det är mest de äldre rävarna som gillar dem då det krävs lite handlag för att använda. Det finns enklare verktyg för detta som används mer på verkstäderna idag varför dessa oftast ligger och skräpar i hyllorna. Kolla "metal scraping" på youtube, det är ett jäkla hantverk och kul att titta på.

 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.