Hej!

Long time lurker, first time poster :)

Nu har jag och min sambo slagit till, vi har köpt en sommarstuga "inklusive allt". Vilket har varit en blandad upplevelse än så länge, hittar mycket olika saker och ting lite här och där.

Dagens fynd var ett skåp fyllt med olika verktyg, tyvärr är varken jag eller sambon särskilt händiga, jag har till exempel bott i lägenhet hela mitt liv, så vi har lite svårt för att bedöma om det vi har hittat är jättebra, sådär eller ganska kass. Så byggahus.se to the rescue!

Först en som jag tror är ganska lätt:

1.

ackFwYyF.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta tror jag är någon typ av såg? Kan det kanske vara en "sticksåg" ?

2.

acboAywc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är nog någon form av borrmaskin?

3.

adyaHxVY.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker att detta skulle kunna vara en cirkelsåg?

4.

abbfHPs7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta måste ju vara en borrmaskin!

5.

abcy1wbf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan detta vara någon slags slip? Eller kap?

6.

acmML53V.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta tänker jag är en varmluftspistol?

7.

acgKCDSg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då den här har någon slags sandpapper tänker jag att detta också är en slip?

8.

acqOD25E.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är också en slip eller? Varför är den så smal?

9.
adsSxk9t.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta måste väl vara en "kap" ? Vad kapar man med denna?

10.

adrDlySG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen aning om vad detta är, tänker att det kanske är en grej för att jobba med trä på något sätt?

Nu blir det ganska många bilder och frågor här, jag hoppas att det är tydligt ändå och att någon vänlig själ kan förbarma sig över mig :)
 
Redigerat:
Ser ut att vara lite av varje bra att ha saker.... :D
Tycker ni ska ta en dag och provköra dom olika...ni kommer ha nytta om dom alla om ni vill och vågar använda dom...tänk bara på att i metall är iallafall inte 3,5 och 10 inte gjorda för....
 
  • Gilla
pjfj
  • Laddar…
Jamen eller hur! Blev rätt nöjd när jag hittade dom, kändes som att de också var välanvända vilket får mig att tro att de är bra, eller i alla fall fungerande :)

Nu är det mer att komma på vad jag skall använda dom till, tänkte jag tar reda på vad de heter och sen googlar jag användningsområden, superbra info med 3,5 och 10, tack!

Försökte leta lite instruktionsböcker också, men har inte hittat några än (däremot en hel låda med filar, alltid bra att ha!)
 
9:an är en vinkelslip. Används att kapa eller slipa med. Skivan som sitter på står det ju att den kapar stål, så det är ju klart. Men det som bekymrar mig (förutom att den kan vara livsfarlig att sätta i gång om man inte vet vad det är man gör) är att skivan ser ut att sitta uppochned. Åtminstone sätter jag mina skivor med etiketten åt andra hållet. Kanske någon på forumet vet om skivan tål att roteras åt fel håll, eller om du gör bäst i att vända den innan du startar den.

En del braochhagrejjor ondekligen. Hoppas det fanns med ett par hörselskydd?

5:an ser ut som överhandsfräs. Starta inte den om något sitter löst. Den snurrar som bare den. Gäller i och för sig för det mesta du fotograferat. :)

1:an ser jag ingen bild på.
 
10:an är en elhyvel. Den gör sig mycket riktigt bäst på trä.
 
Mikael_L
1. sticksåg. Sågar i trä, plast och sånt med träblad, sågar i metall med fintandat metallblad.
När det är dags att köpa blad så måste det bli rätt fäste, ta med dig det gamla till butiken. Undvik pirhana-blad. Inte jättedåliga, men överprissatta.
Man sågar oftast skivor, med långt blad går det även att såga tjockare i trä, uppåt 5 cm, men det kan gå lite tungt med den sticksågen. Vill man såga ett hål mitt i en skiva börjar man med att borra ett hål att stoppa ner bladet och såga från.

2. Borrmaskin, såvitt jag ser en gammal outslitlig black& decker. På den tiden var det kvalite på B&D, så den maskinen är tyvärr omöjlig att slita ut. Tyvärr pga av den inte har snabbchuck, inte vervtalsreglering, och låg effekt.
En bra, men samtidigt ganska oduglig borrmaskin.:) Jag har också en, används aaaaaldrig.

3. Bosch grön cirkelsåg.
Faktiskt en riktigt bra cirkelsåg, var rädd om den. Är sågklingan sliten går den att byta och sågen blir som ny.
Lite läskigt verktyg för nybörjaren, och farlig sen när man börjar tycka den inte är läskig längre.
Men det är ingen fara att använda. Bra arbetsställning, det som ska sågas ligger stilla och bra, och båda händerna på handtaget. Du kommer snabbt börja uppskatta denna fina maskin.

4. Borrmaskin, märke Skil.
Den där har kanske varvtalsreglering, isf är den inte fullt lika kass som den tidigare.

5.Handöverfärs, gammal modell. B&D. Jag har ingen aning om den där är en bra modell. Handöverfräs är också lite läskigt att använda, och lite smalare användningsområde än de andra maskinerna.
Till den behövs det frässtål, det kanske ligger några där. Men man väljer lite olika stål beroende på vad ska göras.

6. Varmluftspistol, får ej användas till håret! ;)
Värma bort färg tillsammans med en spackel/skrapa är en populär användning. Jag lödde kopparrör (vattenledning) med min varmluftspistol. Men då måste den ha tillräcklig effekt. Det går att göra diverse små grejer med denna. T.ex. värma något i plast lite försiktigt, så det går att böja.

7. Oscillerande slip. En halvhyfsad maskin, det finns bättre. Slipa plana ytor, kanske det gamla matbordets skiva.
Är man inte duktig och noggrann så blir det lite vågigt eller går genom faneren osv.

8. Den slipen ska ni vara rädda om, jag tror nämligen inte att den går att få tag på längre.
Jag skulle gärna få tag i en själv. Perfekt när man inte kommer åt med något annat. Jag har hört att det är låssmedernas favorit, när dom ska komma åt och slipa ut lite i dörrbladet eller karmen vid låskistemontering.
Hittar ni band, köp en bunt.

9. Vinkelslip, vinkelkap.
Kapar metall med en tunn kapskiva, slipar metall med en tjockare slipskiva.
Finns skivor för sten/kakel/klinker också.

10.Elhyvel för trä. Kanske en äldre effektsvag modell. Men kan säkert användas till lite småsaker. Hyvelstålet kan ju vara slitet också.
 
  • Gilla
fahlis och 3 till
  • Laddar…
Och det tål att påpekas att många av de här verktygen är ganska farliga om man inte vet vad man gör. Särskilt 3, 5, 6, 9 och 10. (Alltså, cirkelsåg, handöverfräs, värmepicka, vinkelslip och elhyvel). Är man på den nivån att man inte vet hur grejjorna ser ut, så skadar det inte alls att be att få en demonstration av någon som verkligen kan.

Och, ja, listan ovan är inte uttömmande, och till viss del subjektiv (skall värmepistolen vara med t ex). Det går alldeles utmärkt att skada sig med alla verktygen du visar, men riskerna är lite mer uppenbara/inte så stora med vissa. Med skyddsglasögon, och hörselskydd så kommer du långt vad gäller att minska riskerna, och handskar är *nästan* bara plus med också. Kom ihåg att det är bara macho att köra utan skydd tills man blivit av med det första ögat...
 
Vill bara påpeka att på #3, cirkelsågen, sitter anhållet uppochner. Vänd på det, annars är gör det ingen nytta utan är bara i vägen.
 
Troll
 
  • Gilla
Wagneta
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
8. Den slipen ska ni vara rädda om, jag tror nämligen inte att den går att få tag på längre.
Jag skulle gärna få tag i en själv. Perfekt när man inte kommer åt med något annat. Jag har hört att det är låssmedernas favorit, när dom ska komma åt och slipa ut lite i dörrbladet eller karmen vid låskistemontering.
Hittar ni band, köp en bunt.
Finns visst, t.ex.

http://www.axminster.co.uk/narrow-belt-sanders-dept206924_pg1/

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243129
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=480397
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242628
 
Mikael_L
Men se där.
Snart ännu en till maskin i mitt garage då ... :)

Fast det kändes som att man inte ska köpa i Sverige, utan beställa från europa någonstans. ;)
 
andersmc skrev:
Vill bara påpeka att på #3, cirkelsågen, sitter anhållet uppochner. Vänd på det, annars är gör det ingen nytta utan är bara i vägen.
:)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Med skyddsglasögon, och hörselskydd så kommer du långt vad gäller att minska riskerna, och handskar är *nästan* bara plus med också. Kom ihåg att det är bara macho att köra utan skydd tills man blivit av med det första ögat...
Handskar i kombination med roterande verktyg tycker jag bör undvikas. Det är väldigt stor risk man inte märker i tid ifall handsken kommer för nära. Fastnar den i en roterande del och snurrar in sig följer handen med. Utan handske har man mycket bättre chanser att lyckas dra undan handen och begränsa skadan.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Om vi nu ska prata risker med elverktyg så vill jag peka på en ofta förbisedd risk. Om man kör med roterande maskiner, som en borr, och har långt hår så kan håret fastna i maskinen och rulla in sig. Jag har själv sett det hända. Särskilt läskigt blir det med en maskin som #4, med snabb rotation och en avtryckare man kan låsa i på-läge.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
pyro skrev:
Handskar i kombination med roterande verktyg tycker jag bör undvikas. Det är väldigt stor risk man inte märker i tid ifall handsken kommer för nära. Fastnar den i en roterande del och snurrar in sig följer handen med. Utan handske har man mycket bättre chanser att lyckas dra undan handen och begränsa skadan.
Ja, det var därför jag skrev "och handskar är *nästan* bara plus med också." Det är inte för inte som de är "förbjudna" i skärverkstaden (alltså bland svarvar, fräsar, pelarborrar osv.)

Om TS är på riktigt, något man kan ha funderingar om, så är det ganska mycket hen behöver lära sig ändå, så jag ville inte krångla till det med alla detaljer. Att köra handborrmaskin med handskar är inte någon större katastrof. Inte heller handhållen elhyvel. Med handöverfräs vete katten, jag tog nog hellre risken med handske än utan. Vill inte tänka på hur mycket "fläsk", ben, senor osv. som skulle hinna försvinna om man fick handen på skäret. Visst, brytskadorna på ben, muskler och senor är inte heller att leka med, men då finns iaf något kvar för handkirurgen att laga. (Nu har jag iofs aldrig kört handöverfräs med handskar, ser inte behovet där, men ändå).
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.