hej,

Jag har gått och köpt hus och som vanligt är det som en julkalender, fler och fler överraskningar för varje dag som går.

Hittade ett rör under ugnen mot golvet som ser ut att gå in i murstocken på ena änden och under köksgolvet ut mot fasaden på andra änden. Svårt att titta närmare på detta utan arr riva golvet.

Är det en cirkulationsfläkt med timer eller vad är detta för anläggning och vad fyller den för syfte? Den är urkopplad och ej i bruk och det är inte vi som kopplat ur den.

Huset är byggt 82 och just i denna del av huset är det betongplatta.

Mvh Simon
 
  • Rör och isolering syns i improviserat utrymme, möjlig elfara, rörigt, tejp, underhåll behövs, oordning, potentiellt osäkert.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen inspektionslucka, kablar, plugg, isolering, uppmonterad kamera, inomhus, underhåll eller reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara att f.d ägare var rädd för att det blev för varmt när ugnen var i drift, troligtvis ingen vedspis som skulle få luft från utsidan, liksom för nytt hus och inget normalt med vedspis då. Proppa rören/hålen fulla med isolering så det inte drar in kalluft från utsidan.
 
J jonaserik skrev:
Kan vara att f.d ägare var rädd för att det blev för varmt när ugnen var i drift, troligtvis ingen vedspis som skulle få luft från utsidan, liksom för nytt hus och inget normalt med vedspis då. Proppa rören/hålen fulla med isolering så det inte drar in kalluft från utsidan.
Det är både vedspis och öppenspis med keddy. Jag lägger upp en bild och markerar vart själva röret påträffats.

Se bild
 
  • Mysig inomhusmiljö med kakelugn, vedträn, kök, trägolv och traditionella mattor. Luftig, ljus, hemtrevlig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bara ugn+ved och är det diskmaskin under och spisen på annat håll. Kan du inte fråga f.d ägare vad det var för. Annars täpp till och låt det vara kvar.
 
J jonaserik skrev:
Ser bara ugn+ved och är det diskmaskin under och spisen på annat håll. Kan du inte fråga f.d ägare vad det var för. Annars täpp till och låt det vara kvar.
Under är det bara tomrum med ugnsplåtar. Diskmaskin och spis står mittemot vedspisen och det är mot den väggen ena änden av röret går mot, andra rakt in i väggen mot murstocken.

FD ägare är en 90 årig dam som nu sitter på boende. Hon har inte koll på någonting men visst kan det vara värt ett försök om jag får tag i henne.
 
Finns det någon fläkt kvar, eller är röret delat eller helt, sitter en motordimmer på höger sida till ett vägguttag.. Kabeln till den hänger i luften, det går ner en kabel under, vet du vart den går eller slutar den bara. Kanske har en stickpropp på sig om det går att lyfta upp. kan då vara en fläkt på vägen mot utsidan, som inte används mera.
 
J jonaserik skrev:
Finns det någon fläkt kvar, eller är röret delat eller helt, sitter en motordimmer på höger sida till ett vägguttag.. Kabeln till den hänger i luften, det går ner en kabel under, vet du vart den går eller slutar den bara. Kanske har en stickpropp på sig om det går att lyfta upp. kan då vara en fläkt på vägen mot utsidan, som inte används mera.
Röret är intakt så antagligen sitter fläkten kvar. Kabeln är påkopplad på röret och andra änden sitter det en vanlig stickkontakt.
 
Lys in i röret från utsidan om det går att se något, kan även sitta nere i hålet under skåpet.
 
J jonaserik skrev:
Lys in i röret från utsidan om det går att se något, kan även sitta nere i hålet under skåpet.
Jag får återkomma i frågan när jag är på plats igen i slutet av veckan.
 
Det är inte någon form av extern tilluft till Keddyn? Inte för att jag förstår varför ett sådant rör skulle behöva en extra fläkt, men kanske hade de problem med dåligt drag och att det rykte in.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är inte någon form av extern tilluft till Keddyn? Inte för att jag förstår varför ett sådant rör skulle behöva en extra fläkt, men kanske hade de problem med dåligt drag och att det rykte in.
Det var nog bästa gissningen hittills. Vad jag förstår så installerar man detta för att verkningsgraden/värmen inte ska bli så hög?

Parketten är original från 82 men keddyn installerades 10-15 år efter byggnationen så jag antar att dem drog in tilluften i förebyggande syfte i så fall? Kanske var andra standarder/rekommendationer på 80-talet?
 
Redigerat:
Scj Scj skrev:
Det var nog bästa gissningen hittills. Vad jag förstår så installerar man detta för att verkningsgraden/värmen inte ska bli så hög?

Parketten är original från 82 men keddyn installerades 10-15 år efter byggnationen så jag antar att dem drog in tilluften i förebyggande syfte i så fall? Kanske var andra standarder/rekommendationer på 80-talet?
Det har ingenting med värmen att göra, utan med ventilationen. Man kan dra ett rör utifrån för att inte ta förbränningsluften till eldstaden inifrån huset. Och det kan mycket väl ha funnits ett rör för det innan Keddyn. Det kan ju ha funnits en annan eldstad innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.