Hej! Har problem med en ventil som inte sluter tätt, rinner lite vatten i skvallerröret hela tiden. Har blivit mer och mer under sommarens gång. Som man ser på bilden så går det kablar till nån form av givare i bakgrunden på bilden. Nån som har nån aning om vad detta är??
 
  • Närbild på en läckande ventil med rött vred och anslutna kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman Krilleman skrev:
Det är en temepraturbegränsare, även kallad SYR-ventil i dagligt tal.

Vanligt fenomen att dessa läcker igenom efter några år.

Matnyttig läsning från tillverkaren:
[länk]
[länk]

[bild]
Tack för snabbt och bra svar!
 
Krilleman
Jag hittade inte reservdelslistan först, men den var ju mitt framför ögonen! :giggle:

Så du behöver veta när den är installerad för att köpa ny packningssats. Före april -90 eller efter?!
Sök på RSK med endast svenska resultat så hittar du flera internetbutiker som saluför dessa!

https://somatherm.se/vvs-armatur/varme/
https://somatherm.se/vvs-armatur/varme/3065-2-2/

Tre olika temperaturbegränsare med specifikationer, modell 3065, 5067 och reservdelar, för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robbery och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag hittade inte reservdelslistan först, men den var ju mitt framför ögonen! :giggle:

Så du behöver veta när den är installerad för att köpa ny packningssats. Före april -90 eller efter?!
Sök på RSK med endast svenska resultat så hittar du flera internetbutiker som saluför dessa!

[länk]
[länk]

[bild]
Måste nog skruva isär den och kolla hur den ser ut inuti, har ingen koll på vad det kan va för årgång på den som sitter där!
 

Bästa svaret

Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
Så här ser den ut! Efter rengöring! Får se om det hjälper eller om jag får beställa en ny...
Rengjord metallkomponent med fjäder ligger på ett trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag skruvat ihop allt igen, blev ingen större skillnad, så jag tror att enda lösningen är att byta hela ventil huset. En hel del avlagringar på kolven så jag misstänker att det är en del även i själva ventil huset (eller vad man ska kalla det) känns som det inte är nån idé att byta bara kolven för 400 spänn, om inte det hjälper måste jag ändå byta allt.
 
Redigerat:
Nu sitter den nya ventilen där, men var tyvärr en skiftnyckel kort så skvallerröret får vänta en stund till innan det kommer på plats (väntar på fadern som ska leverera en).
Skönt att detta äntligen är fixat!
 
  • Nyinstallerad ventil på ett kopparledningsrör i ett värmesystem, saknande skvallerrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
(y)
 
Kanske lite sent svar, men ventilens funktion är att kyla ner en överhettad vedeldad panna om man har lagt i för mycket ved typ. så om du inte eldar med ved så kanske den inte behövs längre?
 
Eldar inte kontinuerligt med ved just nu, men jag eldar med pellets... Men ibland blir det nån brasa med ved
 
Då behövs den, glöm inte skvallerröret bara, det är mycket vatten som kommer när den öppnar :D
 
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.