H
Denna växer väldigt fort i i väldigt långa snaror. Tar sig upp och klänger sig fast flera meter upp i andra träd, buskar och staket. Vet ni namnet på denna?
 
  • Klätterväxt med långa snaror och gröna blad som klänger sig fast på torra kvistar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långa snaror av en växt som klättrar, hoptrasslad på gräsmatta med små gröna skott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
En kaprifol.
 
  • Gilla
byggaeko och 1 till
  • Laddar…
H
Tack! Kan man begränsa den på något sätt så den inte tar över andra träd och buskar. När bör man klippa ner den och hur långt ner?
 
Den övre bilden är en klematis. Det kan vara en skogsklematis. Jag kan inte se bladen på den nedre bilden så det kan vara en kaprifol där också.
Klipp ner den/dem ända ner till marken. Men om du inte vill ha dem måste du gräva upp dem för de kommer att komma upp igen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
H
Bilderna är från samma växt
 
Det är inte helt ovanligt med samplantering av kaprifol och klematis förvisso men om bladen ser likadana ut över hela växten som på den översta bilden är det klematis. Och eftersom den verkar vara väldig yvig i sitt växtsätt så säger jag skogsklematis, clematis vitala.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
På beskrivningen av växtsättet kan det vara en Clematis Summer Snow/Paul Farges.
Isåfall kan den klippas ner hårt varje år på höst eller vår.
Här är bild från förra våren och idag, snart dags att klippa ner den. Växer flera meter per år.
Bild på nedklippt Clematis 'Summer Snow' med en höna i trädgårdslandet, dags för beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt över Clematis Summer Snow före beskärning, täcker en del av en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Sådär ser den ut i rötterna ungefär. Skillnaden är att denna klättrar i alla andra träd och är svåra att få ner. Hade gärna sluppit den.
 
Japp summer snow tillhör vitala-gruppen så det kan det vara. Om det inte är den rena arten. Hur ser blommorna ut? Den rena arten är med på Naturvårdsverkets lista över icke önskvärda växter. Men jag tycker att man kan ta den med en nypa salt.
 
H hrt skrev:
Sådär ser den ut i rötterna ungefär. Skillnaden är att denna klättrar i alla andra träd och är svåra att få ner. Hade gärna sluppit den.
Gräv upp den det är enda sättet att i så fall.
 
Lill72 Lill72 skrev:
På beskrivningen av växtsättet kan det vara en Clematis Summer Snow/Paul Farges.
Isåfall kan den klippas ner hårt varje år på höst eller vår.
Här är bild från förra våren och idag, snart dags att klippa ner den. Växer flera meter per år.
[bild] [bild]
EG är vårklippning att föredra rent generellt eftersom höstklippning riskerar att leda till sjukdomar i veden. Men nu är ju den här typen av växter otroligt livskraftiga så det kan vara bra att de får kämpa lite.
 
Min ( invasiva ?) Kaprifol verkar ha mer rundade blad, men f.ö. verkar växtsättet vara lika. Den har klättrat minst 8 m i en rönn.
Klättrande kaprifolplanta med rundade gröna blad och många torra bruna rankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Min ( invasiva ?) Kaprifol verkar ha mer rundade blad, men f.ö. verkar växtsättet vara lika. Den har klättrat minst 8 m i en rönn.
[bild]
Ja din är en kaprifol, lonicera. De har äggrunda blad. Lonicera, de som klättrar tillhör lianväxterna. Clematis både slingrar och använder klängen.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.