Hejsan!

Lite oklart om jag hamnat i helt rätt underforum, men det är ju i källaren, och gäller väggen där så tyckte detta var närmast.

Vi bor i ett radhus från 1953 med källare.
I rummet där det tidigare fanns en oljepanna är det i dagsläget en liten "utbyggnad" av väggen på ca 8cm ( se skarven nedan.
Källarutrymme, vitmålade väggar, rör, låda tejp fast i vägg, belysning, skuggor, övergivet intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag tänkt sätta upp en arbetsbänk mot denna väggen, var jag lite nyfiken på varför den var utbyggd, och vad den var gjord av (låter ihåligt på flera ställen, likt en gipsväg, men stumt på andra)
Så jag tog och kapade en rektangel ca 15x5 cm, och möts av:
Ett öppet utrymme i en vägg visar isolering av pressade träfibrer. Konstruktion, renovering eller skadedjursaktivitet kan vara relevanta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag blev helt enkelt inte mer klok efter detta ingrepp än innan.

Läser jag orignaldokumentationen
Svartvitt foto av tekniska specifikationer för byggnadskonstruktion, innehåller text och numrerade punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och från ritningen över grundläggningen finns inte denna inritad, se röd pil som markerar vart utbuktningen börjar.
Arkitektonisk ritning av rum med måttangivelser, balkar och strukturella detaljer, med anteckningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar man VA ritningen så ser man även avloppet (som syns i första bilden, halvt i denna utbyggnaden) som fristående:
En arkitektonisk ritning av en bottenplan och källarplan för en byggnad eller hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har någon idé om vad denna utbuktning kan vara för något, och varför den kan finnas där?
Tror ni det är en dum idé att fästa en arbetsbänk i detta materialet?

mvh
Kanelbullen
 
BirgitS
Det var vanligt att ha eternitskivor kring oljepannor och i ditt fall kan då insänkningen bero på att man har tagit bort eternitskivorna. Jag ser att det från början fanns eternitskivor (flamskyddande beklädnad) i taket i t.ex. pannrummet.

Det som bilden visar ser väldigt poröst ut och det går ju inte att fästa en arbetsskiva i det utan du måste leta upp reglarna eller använda bord på ben. Det kanske är det som kallas förhydningspapp och kutterspån i dokumentet.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Materialet heter träullit och var nog lite av en innovation där på 50-talet. Det består av trähyvelspån som doppas i cement så att de kan formas till (delvis) isolerande plattor som tål fukt och brand och ger bra ljudegenskaper. Fantastisk putsbärare.

Minns att de satt i varenda skoltak för akustiken på 70-talsbyggnaderna när jag var liten. Finns kvar på marknaden:

https://traullit.se/

Hur man fäster i detta porösa material? Kolla om det finns tips på hemsidan ovan.
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket!
Då behöver jag inte vara riktigt lika fundersam längre

mvh
Kanelbullen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.