Hej jag är helt novis och kan inte särskilt mycket om ventilation m.m mer än baskunskaper.
Jag är spekulant på ett radhus där denna typ av ventiler sitter i taket både i vardagsrummet på markplan och i allrummet på ovanvåningen. De sitter i par, alltså två stycken brevid varandra med kanske 30 cm mellanrum. Radhuset är byggt -84. Undrar eftersom jag aldrig har sett detta tidigare. I badrum sitter det t.ex. "vanliga" utsugsventiler..

vent.jpg
 
Detta är tilluftsventiler (-don). I bad, toa och kök öär det frånluft. Du har någonstans en fläkt och ev värmeåtervinning. Mäklarbeskrivningen måste ge besked om detta.
 
Ok, tack! Mäklaren visste såklart inte.
Kan man byta dessa donen själv? (de är ganska stora och fula) Något särskilt man bör tänka på?
 
Tilluftsdonen går att byta men kan ibland passa dåligt.
Om jag inte minns fel med dem tilluftsdonen var anslutningsramen en bit upp i taket, många nyare don är gjorda för att kanalen går ner genom takplattan. Men det går att lösa.

Viktigare att kolla är hur ventilationsaggregatet ser ut, är det från -84 finns det risk att man får reparera eller byta aggregat.
Kontrollera även så att det inte råkar vara luftburen värme, brukar vara en rätt stor låda monterad mot taket i tvättstuga/badrum.
 
Mäklaren måste väl veta vilken typ av ventilation det är. Finns det fläkt på taket eller bara huv? Finns det forceringsdon på kökskåpan?
Du kan säkert byta dessa själv men donen bör ju var injusterade. Ett don kan ju kanske dra ut 50 m3 eller 300 m3 uppvärmd luft beroende på hur de är injusterade.
Fel. Jag menar frånluftens mängdreglering men även tilluftsdonen (som här) skall ju vara injusterade.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.