Hej!

Jag har tankar på att kanske såga ner ett träd på tomten vid fritidshuset i vår. Det är ganska stort och grandiost, men dessvärre i ganska dåligt skick med. Vore nog bra att få ner det.

Jag är dock nyfiken på vad det är för träd. Är det någon som vet enbart genom att se på denna bild? Själv vet jag inte.

2013-06-08_1370681527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_6959.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
En närbild på ett eller flera blad kan underlätta identifieringen.
 
harry73
Platan gissar jag, men kolla gärna om det stämmer med löven
 
Ser ut som en gammal alm eller kanske ask tycker jag, men som sagt svårt att gissa utan att se bladen.

Edit: efter att zoomat in, definitivt inte ask. Plantanträd är inte en dum gissning, bladen är i så fall lite lönn-lika. Jag kompletterar tidigare gissningen med att föreslå oxel! :)
 
Redigerat:
Nästa gång jag är i stugan får jag försöka ta några bättre bilder. Tyvärr hittar jag inget bättre här på datorn.
Jag minns dessvärre inte direkt hur bladen ser ut, men jag frågade även på Facebook där jag fick ett bud om att det kan röra sig om Oxel, vilket jag tycker verkar stämma in ganska bra. (Och nu även från dig arkTecko).

Googlade Plantan men känner inte igen frökapslarna som dök upp i bildsökning. Möjligtvis Alm men Oxel känns mer rätt!
 
Ja, löven sitter mer enskilt än de gör på en alm tycker jag, och jag ser bara småflikighet, ingen tredelning. Plantanträd finns väl knappt utanför städerna i Sverige heller? Så det tyder helt klart på oxel. Minns du några vita blommor och röda bär?
 
arkTecko skrev:
Ja, löven sitter mer enskilt än de gör på en alm tycker jag, och jag ser bara småflikighet, ingen tredelning. Plantanträd finns väl knappt utanför städerna i Sverige heller? Så det tyder helt klart på oxel. Minns du några vita blommor och röda bär?

Både jag och min flickvän vill minnas lite vita blommor på det, men inga röda bär. Trädet är ju som sagt i dåligt skick så kanske inte blivit några bär på grund av detta tänker jag. Kan det vara så? Stugan ligger i Svenljunga så rent geografiskt ligger det rätt enligt wikipedia:

"Oxelns utbredning i Norden är begränsad till södra och mellersta Sverige (från norra Skåne till Dalarna och Medelpad, vanligast i östra Småland). Den finns också på spridda ställen i södra Norge, på Bornholm, på Åland och i sydvästligaste Finland."
 
Platanens stam är slätare och TS skulle säkert minnas att den släpper barken. Ask är det definitivt inte. Längre än så kommer jag inte ...:confused:
 
Minns ett torp långt ute i skogen från när jag var yngre som hade en oxel eller två precis bredvid, det var inte så långt från Svenljunga. :) Så det tyder ju på en korrekt gissning tycker jag. Annars är de ju inte så vanliga ute i skogen. Avsaknad av bär på ett så gammalt träd är väl kanske inte heller så konstigt.

Nu tycker jag plötsligt att det är lite sorgligt att ni ska ta ner det, efter att ha ägnat det gamla trädet så många tankar!
 
Haha ja, jag tycker också det är lite vemod över det hela. Men på sina ställen är stammen ihålig så det nog bättre att kapa det nu istället för att låta det falla av sig själv om några år. Tänker mig att man kapar ner alla grenar och sparar själva stammen. Dels för att den är tjock och ståtlig. Men även för att jag klurar på om jag kan ställa en stor vattentunna däruppe och ha som sommardusch :)
 
En oxel säger jag. (Och vilken oxel sen!)

Mitt råd är att ni borde ta hjälp av en arborist! En arborist är kunnig på äldre träd och vet hur dessa ska beskäras. En omild behandling riskerar att göra större skada än nytta. Det är också väldigt lätt att förstöra trädets karaktär. Olika arter regerar olika på beskärning och vissa klarar att bryta nya skott från stammen, medan andra arter snabbt får stora problem med röta och svampangrepp. Det är inte säkert att det är i så dåligt skick som det kanske ser ut. Oxeln är ett av våra tåligaste träd som klarar att leva länge med ganska stora skador. De är vanliga längs vägar och kuster där de skadas av vind och annan yttre åverkan. En större asp är exempelvis betydligt lömskare och kan knäckas av röta invändigt.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
harry73
Den verkar inte tå nära bebyggelsen, så låt den vara, om inte för dig då i alla fal för alla fåglar, fladdermöss, insekter som älskar gamla ihåliga träd
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har flera oxelträd på vår tomt, både stora och små. Tycker att TS träd har för mycket grenar och växer inte riktigt som våra träd gör. En av de äldsta oxlarna vi har är ganska stympad. En av tre tjocka grenar har förmultnat och har sågats ned. Det som finns kvar av trädet ser nästan skulpturalt ut.

Vågar inte säga säkert men tror inte att TS träd är en oxel. Om det är det så är trädet en riktig bamse till oxel vilket förra inlägget menade att det var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.