L
Jag håller på att dra ner gamla tapetrester och kom in till detta. Det är på en vägg med fönster ut, i en villa.

Vad är detta? Det verkar som något som bör vara kvar.
 
  • Avskalade tapetrester på en vägg med synlig struktur, eventuellt gammalt klister eller underlager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl en helt vanlig gammal vävtapet från 70-talet.
 
L
Tack så mycket för svar. :) Ovanpå var där en tapet med snören. Är roligt att lära sig vad materialen är.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
L Lifeofabewbie skrev:
Tack så mycket för svar. :) Ovanpå var där en tapet med snören. Är roligt att lära sig vad materialen är.
Dom där ””snörena” är själva ytan på vävtapet, det som är kvar på väggen är pappret där dom varit fastlimmade. Dvs både ”snörena” och det som är kvar på väggen var själva tapeten. Säkert toppmodernt igen, om några år.
Saporon tapeter heter dom
https://www.retrotapeter.se/product/tapet-199-72-jorgensen-saporon
 
Gammal tapet med mönster av blad och växter i gråskala, troligtvis från 70-talet, syns bredvid ljust trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu lånar jag tråden. Jag har en gammal tapet i källaren. Som troligtvis är från när huset byggdes tidigt 70 tal. Är det någon som vet vad det är för tapet. Eller vart man kan få tag på en liknande.
 
BirgitS
M Mananm skrev:
[bild] Nu lånar jag tråden. Jag har en gammal tapet i källaren. Som troligtvis är från när huset byggdes tidigt 70 tal. Är det någon som vet vad det är för tapet. Eller vart man kan få tag på en liknande.
Välkommen till forumet!

Det ser ut som att den tapeten hör hemma på 70-talet. Tapetorama har en del gamla tapeter kvar i sitt lager liksom Handtryckta Tapeter Långholmen. De senare kan också trycka upp tapeter efter en förlaga, men då kostar det ju en del förstås.
 
C
M Mananm skrev:
Är det någon som vet vad det är för tapet. Eller vart man kan få tag på en liknande.
Den är hyfsat snarlik (dock ej samma) Kåbergs "Accanthus" som tydligen var en bästsäljare när den nytrycktes 1968. Mönstet är ursprungligen från 1850-talet. Enligt Tapetboken - Papperstapeten i Sverige.
Den verkar för övrigt tryckas än idag. Så det kanske är en bra ersättare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.