Hej!

Håller på och bygger kök hemma. Tanken var att vi skulle ha en vit sten- eller kompositskiva men det blev för dyrt. Så började jag kika på vita laminatskivor och det var billigt - men fult. Så nu försöker jag hitta andra alternativ. Vid ett besök på sjukhuset såg jag detta bord med en skiva som jag gillar. Vit som jag vill ha och en kärna av trä vilket gör att det inte ser lika billigt ut som vanliga laminatskivor.

bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet vad det är för skiva? Och var jag kan hitta? Sjukhuspersonalen visste inte...

Tack på förhand,
Johan
 
Gissningsvis är det spån eller mdf, kantlist av massivträ och laminat på toppen.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Det skulle också kunna vara lamellträ, d.v.s. en kärna av massiva trästavar som är belagd med laminat. Jag har själv några sådana hemma på fräsbordet och på arbetsbänkarna i verkstaden. Mina var från början avsedda som laboratoriebänkar och när det byggdes om redan innan det hade börjat användas så råkade jag hålla mig framme. ;)

Lamellträskivor är mycket stabila och trevliga och säkert inte billiga de heller. Här är ett inlägg som beskriver konstruktionen: http://www.byggahus.se/forum/mobels...a-lamelltraskivor.html?perpage=15#post1223620

I tråden jag länkade till säger någon att det kan finnas hos Sigvard Spångberg. Jag skulle tro att Fredricssons och antagligen några till har sådana skivor. Frågan är hur lätt det är att köpa som privatperson. Sedan så skall du ju ha en snygg kant också så det finns ju en risk att det kommer att kosta ändå.

Det kanske kan vara värt att kolla med ett snickeri som har möjlighet att laminera vad det skulle kosta att få en laminerad skiva med kantlist av valfritt träslag. Laminatet måste ju inte heller vara vitt men själv tycker jag det kan vara riktigt snyggt med vitt laminat och träkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.