IMG_20140817_103544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140817_134945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140817_135554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa rör går upp i en ventilationshuv på taket. Det siprar in vatten på det gråa plaströrets utsida. Vattnet kommer ner till badrummets ventilationshåll (runt hålet)...

Har någon kännedom om var detta rör går och vad jag har för alternativ för att förhindra vattnet komma in i huset? Jag tänke på en hatt på hela ventilationshuvet...

Hoppas att någon därute kan hjälpa mig som är nybliven husägare...

Tack på förhand,
Tibor
 
Redigerat:
Det grå är (säkerligen) avluftning för avloppsrören.
Troligen så är det inte tätt på översidan av huven mellan rör och omgivning. Det går kanske täta ?
En huv är ett alternativ. Men det har nog varit läckagetätt tidigare, så det bör väl gå att få tätt igen.
 
En dum fråga. Vart rinner allt vatten av från ventilationshuvet?
 
Vad ska jag använda för tätning? Nu är det våt där...
 
Edit: Var för långsam :D

Det grå plaströret borde vara avluftningen till avloppet. Enklast är att lukta i det... :) De brukar lämnas öppna uppåt.

Det isolerade röret är antagligen ett ventilationsrör. Kanske kopplat till badrummet enl din beskrivning. Ventilationsrör skall vara skyddade för regn..
 
Om vi får en bild på hur det ser ut på utsidan av taket så kan det hjälpa.
Men antagligen har du en ventilationshuv där alla de där rören kommer upp i. Möjligen sticker avluftningen upp separat och är helt öppen uppåt. Det är helt OK, vatten får rinna in i röret (det leder ju till avloppet)

Den huven ska ju dels vara tät mot yttertaket (och vi vet inte om du har plåt, tegel, papp eller annat) så att regnvatten inte tränger in i den. Framförallt är det ju översidan mot taknocken som är känsligt, där rinner ju vatten MOT huven.

Sedan vill man ju som andraförsvar (mot det vatten som tränger in under takpannor, rinner längs utsidan av avluftningsröret etc.) helst ha någon gummidamask eller liknande som tätar mot själva rören och mot underlagspappen (om vi antar att du har sådan). Min gissning är att detta saknas eftersom det är en massa rör som trängs i samma utrymme.
 
Redigerat:
Det finns inget underlagspapp, tyvärr.
 
Inte ens någon duk, utan bara den där plywooden vi ser undersidan av?
 
Precis, bara plywood...
 
Då får du skippa andra försvarslinjen då, och sikta på att täta runt rörets och huvens utsida.
 
Vad är lämpligast att använda i det här regniga vädret?
 
Stor plastsäck över hela rasket !!?
Det behöver nog vara torrt för att kunna tätas bra.

Men det funkar nog inte då de andra kanalerna behöver fri lejd ....
 
Har samma problem tror jag.
Har masonit som undertak och där har man bara brutit hål där rören ska upp.
Till slut så har det börjat läcka vid huven så jag smetade runt med takmassa speciellt på ovansidan där regnat rinner mot huven.
Andra problemet som uppstått är avsaknaden eller dåligt Nockband ovanför huven gör att regn kan studsa in och rinna på masoniten och sen ner efter rören eftersom det är så fuskgjort.
Har hållt på med plast osv och lyckats få det hyffsat.
Man får vara lite kreativ :)
Nåja snart blir det takbyte endå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.