Hej
Jag håller på att förstärka mellanbjälklaget på ovanvåningen och har då brytit/sågat upp golvspånet för att lägga in fler balkar. När jag tog bort isoleringen fann jag ett metallrör (ca. 100mm i diam.) som går från gavel till gavel på huset.

Huset är byggt i moduler (av Moelven) och i en modulskarv ser man att röret är ihopsatt med någon form av X-järn (se bilder).

Min fråga är vad detta kan vara för rör? Bärande?

Det är inget avloppsrör, den saken är säker!

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...79565668_1382467097_33292258_2055127520_n.jpg

och

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...270045430_1382467097_33292257_839380496_n.jpg
 
Inte så många bra idéer. Verkar bra märkligt för mina amatörögon. Rör för att samla eldragning? Kan du se som om det finns något i röret? Genomborrningen av balkarna försvagar ju dem rätt rejält - dessutom där belastningen på dem är som störst - mitt i huset. Eller kan det vara ett lite speciellt sätt just att staga upp mellanbjälklaget genom att röret vilar på något stadigt i gavlarna? Men att använda rör för det - gör man verkligen så? Mer frågor än svar där från min sida...
 
Är det inte bara så att det går en X-balk som de har trätt ett rör över av nån anledning?
 
Om det nu är modulbyggt, kan det inte vara något de haft för att lyfta modulerna?
 
Har varit i kontakt med Moelven men dom kunde inte hjälpa eftersom divisionen som gjorde villor inte finns längre och inte heller något arkiv med ritningar.

Tror inte rören är till för lyftning eftersom dom har skarvat ihop dom enligt bild 2. Eftersom det är så mycket material borttaget från balken tror jag inte den skulle hålla för en lyftning.

Börjar misstänka att den är en bärande balk av mycket mindre dimension. X-balken inuti kanske skall "styva" upp röret.
 
Vet du hur gammalt huset är och vad det är för modell så kanske du kan hitta ritningar på byggnadsnämndens arkiv för där bör alla ritningar finnas. Det är främst konstruktions ritningen som är intressant, alla byggnader måste godkännas på sin konstruktions bärighet. Ett möjligt problem kan vara att ditt hus är ett sk. typhus och då finns det bara ett sådan godkännande som gäller för alla hus som är lika med ditt. Det godkännandet kan bli lite lurig att hitta för då måste man veta i vilken kommun som man lämnade det. Det är eller var inte ovanligt att prefab fabrikanterna anlitade ett arkitektkontor i en helt annan stad och att den firman lämnade ritningarna för godkännande i sin kommun.
 
Jag skulle tippa på att ditt hus kommit i moduler om 2.6 meter och det där är ett sätt att få alla moduler att ligga i perfekt linje med varandra.
 
Tack allihopa för era svar.
Jag trodde inte att Moelven skulle ha någon information men dom svarade faktiskt på mitt brev och skrev att det handlade om en konstruktion som används vid ihopsättandet av modulerna och har någon förstyvande funktion men det gick bra att såga bort delar av den eller hela röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.