Har denna på väggen i vårt nya (fast gamla) hus. Har dock inte tillträtt ännu så jag har inte hunnit pillat på den utan hann bara ta en bild.   ::)

Jag chansar på att det är antingen till pannan (CTC 1100 Family 25) eller ett kylaggregat som sitter i ett kallförråd.

nån som vet vad det är?

 
  • grejpavaggen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är reglercentralen till pannan. Förmodligen kopplad till en motordriven shunt.
 
Det är shuntregulatorn, styr framloppstempen till radiatorkresten via en motordriven ventil. Och grattis till att det är en Danfoss ECL 100; det är en bra shuntregulator.
 
Jupp det är alltid en shunt central

ratten till höger går att ställa enligt följande:
Handen= manuell reglering av shunten
Måne= automatisk körning av natt temperatur iregel lägre än dag
Sol= automatisk körning av dag temperatur iregel lägre än natt

Andra ratten användes till att justera värmekurvan. flytta den 1-2 steg plus om det blåser snålblåst och är kallt inne.

Under locket hittar du klockan som styr när dag/natt programmet går in, samt val av värmekurva.
 
tack för informationen gott folk. Verkar vara bra grejer m a o. Vad är det den styr då? Hur mycket pannan eldar eller hur mycket vatten den ska släppa ut i elementen?

Har alltid bott i lägenhet så jag har ingen koll på vad som gör vad i ett pannrum.

Ska dessutom byta ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare men det borde väl inte spela nån roll för den där.. eller? :-?
 
Inte fel grejjer kostar en sisådär runt 3000:- extra för en danfoss som ni har.
Spelar ingen roll om du kör med el/olja/gas/ved en shunt är bra ändå.
Den styr kranen som späder in varmt pannvatten till det ljumna vattnet i elementslingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.