Fest hos en vän, några smartskaft misstog radiatorn för en ljugarbänk med resultatet att fästena fick sig en knäck och hela paketet numera lutar.

Hittar dock ingen som helst märkning på radiatorn, någon som kan identifiera modellen på bilderna?

Och kanske peka mig i rätt riktning var nya fästen kan införskaffas?

Tack på förhand.

IMG_3741.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3742.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3743.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3744.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Konvektor: Purmo Thermocon
Fästen: Kon 22
Vart man som privatperson får tag på dessa har jag dock inte en susning om.
 
Pherra skrev:
Konvektor: Purmo Thermocon
Fästen: Kon 22
Vart man som privatperson får tag på dessa har jag dock inte en susning om.

Stort tack för hjälpen! Nu vet jag vad jag ska ha, får dra i lite trådar för att se hur man får tag i dom...
 
kulle
Det kanske hade varit bättre med golvkonsoller, så kan dina kompisar sitta där och ljuga :)
 
Det finns flera olika typer av fästen som passar till elementet. Var bara lite vaksam vid val av fäste så att avståndet till väggen blir som tidigare, rören är anpassade för det avstånd som fästet ger.
 
Krilleman
Det ser ut som om Purmo har byggt om konsolen lite.

Con II TCN2 - RSK 6750650

Dahl har dessa med i katalogen men dock är det beställningsvara.

Grundpris plus moms är 73:-

Namnlös.png
 
Tack så mycket för all info, får se om vi kan få tag i likadana eller om man får ta den nya varianten.

Inbillar mig att det går att byta konsolerna utan att koppla bort rören om man får tag i likadana som det gamla. Det hade underlättat då jag är livrädd för rörmokeri!
 
Krilleman
Nej den måste bort för att du ska kunna montera nya konsoler ordentligt.

Hur är den kopplad på värmesystemet till vänster?
 
Varför inte bara böja tillbaka dom ? Det är ju järnplåt, de går inte av för att man böjer dem en gång till
 
krilleman_215 skrev:
Nej den måste bort för att du ska kunna montera nya konsoler ordentligt.

Hur är den kopplad på värmesystemet till vänster?

Det kommer rör ur golvet som jag har för mig är anslutna i sidan av radiatorn, får kika lite närmare på det nästa gång jag är där. Inbillade mig att det går att palla upp radiatorn och "svänga" ut den lite så man kommer åt. Ser det lönlöst ut och den måste bort så får hon som bor där nog leja in ett proffs att fixa det.

Känns som att det är upplagt för katastrof om jag ska läsa på hur man tömmer systemet och kopplar rör. Hemma håller jag mig till snickrandet, el och vvs tar jag in hantverkare för.
 
Redigerat:
Plutus skrev:
Varför inte bara böja tillbaka dom ? Det är ju järnplåt, de går inte av för att man böjer dem en gång till
Det tänkte jag inte ens på, det kanske funkar? Kan ju känna lite på den med domkraften på plats, annars bör det ju vara hyfsat lätt gjort i ett skruvstäd.
 
Krilleman
Risken med att bocka tillbaka fästena är ju att dom blir mer benägna att återgå till det deformerade stadiet.

Och när man endå måste plocka bort radiatorn, varför inte köpa nya när man ändå är igång? Jag skulle bli väldigt sur om det hände igen efter man rätat ut dom.

Men vad säger hyresvärd/brf-förening? Eller är det en villa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.