För sju veckor sedan lade vi ny jord och sedan duk från rullgräs.nu. Nu har detta ogräs dykt upp och sprider sig snabbt och tar över gräset. Kommer dessutom underifrån vilket borde betyda att jorden innehöll detta ogräs? Någon som vet vad detta är? Liknar kvickrot men skulle tippa på något annat.
 
  • Ogräs som växer i nytt gräsmatta, liknar kvickrot men osäker art.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med spridning av ljusgrönt ogräs blandat med vanligt gräs, misstänkt ogräsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cyper skrev:
För sju veckor sedan lade vi ny jord och sedan duk från rullgräs.nu. Nu har detta ogräs dykt upp och sprider sig snabbt och tar över gräset. Kommer dessutom underifrån vilket borde betyda att jorden innehöll detta ogräs? Någon som vet vad detta är? Liknar kvickrot men skulle tippa på något annat.
Någon speciell anledning till att du tippar på annat än kvickrot? Sj tycker jag nog utifrån bilderna att det liknar just det.. Har sj haft att göra en del med kvickrot..
 
Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson skrev:
Någon speciell anledning till att du tippar på annat än kvickrot? Sj tycker jag nog utifrån bilderna att det liknar just det.. Har sj haft att göra en del med kvickrot..
Kan mycket väl vara det. Men när jag googlar på det tycker jag inte den ser så grov ut. Hur fick du bort det? Plocka förhand?
 
C cyper skrev:
Kan mycket väl vara det. Men när jag googlar på det tycker jag inte den ser så grov ut. Hur fick du bort det? Plocka förhand?
Mitt växer tackocklov inte på gräsmattan.. utan dyker upp i gruskanten kring huset, vilket jag plockar för hand, men det är en fantastiskt envist ogräs detta..

Jag har haft / har väldigt mycket kvickrot på en (av förra ägarna) förberedd plats för ett förråd. De hade lagt markduk + 5cm singel på ca 3×5m område och här trivdes/trivs den alldeles utomordentligt. När vi flyttade in så var det halvmeterhögt och såg ut som typ vass. Tyvärr är detta ena sega rackare, med långa rotsystem som slingrar sig och skjuter upp lite varstans efter "rotslingan".

Jag har gjort potatisland av en del av "grusplanen", ställt 3 odlingslådor och har även placerat en sandlåda på platsen, men överallt där det fortfarande ligger grus så skjuter den upp.

Jag plockar det iaf för hand men känns ofta som en ojämn kamp. Trägen vinner tänker jag, och hoppas ändå att gräset tillslut ger upp om jag fortsätter att rycka upp det och varje gång jag får upp del av rotsystem, så har jag "vunnit" en delseger..:p

Tyvärr har jag inget gott råd för att få bort dem från gräsmattan. Förutsatt att det verkligen är kvickrot det handlar om.

Är det en mindre yta kanske det går bra att plocka för hand allteftersom det kommer upp och ffa INNAN det hunnit växa långa rotslingor från varenda gräs och skapat ett i princip odödligt "rottrassel"(så som det ser / såg ut hos oss)

Jag antar att enda sättet är att vara mer envis än gräset, helt enkelt. Tillslut måste det väl ändå ge upp..:rolleyes:
 
Ja verkligen. Plockat ogräs i 4 timmar, så nu är jag helt slut. Det är bara hålla tummarna att det ger resultat och att gräset tar över. Saknar Stroller T-kombi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.